Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи. Мета .Ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті, показати зв'язок змін у житті птахів зі змінами в природі, вчити називати групи птахів, засвоїти назви перелітних й осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій, розвивати спостережливість , вміння порівнювати, узагальнювати, виховувати любов до природи на прикладі птахів. Обладнання. Таблиця, презентація, індивідуальні картки, малюнки птахів. Тип уроку. Комбінований Хід уроку I. Організація класу Слайд 1 Учениця: Знову лунає шкільний наш дзвінок, Кличе всіх нас на цікавий урок. У класі сьогодні гостей є багато. Усі ми зібралися наче на свято. Учень: Ми вам раді, люди добрі, І вітаємо щиро вас , І запрошуємо ласкаво На урок у 2 клас. Вчитель: В класі багато гостей, Скажемо їм «Добрий день» Сіли, діти, всі рівненько Слайд 2 Усміхнулися гарненько Настрій на урок взяли Працювати почали Вчитель.Урок «Природознавства » починаємо з вами. А займемось сьогодні серйозними справами. То ж часу не втрачаймо, роботу починаймо. - А працювати будемо під девізом ( написаний на дошці) «Чим більше попрацюєш, тим більше пізнаєш». II. Перевірка домашнього завдання Під музику з'являється дівчинка, одягнута у вбрання осені , в руках тримає кошик з дарами осені . 1.Вчитель. Відгадайте загадку Слайд 3 Жовте листячко летить, під ногами шелестить. Сонце вже не припікає. Коли це буває?( Восени) Слайд 4 Вчитель. Осінь, а що ти нам принесла? Осінь. Я вам принесла деякі завдання, але спочатку я хочу послухати синоптика. Яка сьогодні погода? 2. Хвилинка синоптика Синоптик. Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, на вулиці стало холодніше. 3.Робота за індивідуальною карткою Осінь. Перед тим як працювати далі, я хотіла, щоб хтось попрацював за карткою біля дошки Колібрі важить 2 грами, а червоноголовий корольок на 3 грами більше. Скільки важить червоноголовий корольок?
Вчитель. Над якою темою працювали на попередньому уроці?А яке було домашнє завдання? Учні . Ми працювали над темою « Як комахи готуються до зими». Нам треба було дібрати цікаву інформацію про комах Осінь. Я зараз і перевірю, як ви засвоїли цей матеріал Дістає з кошика завдання 1 завдання.( Дістає з кошика сонечко) - Сонечко написало листа. Як гарно було, тепло влітку! Тепло, а скільки попелиці! Я їх дуже люблю. Та де ж вона? Стає холодно. І друзів моїх не бачу. Де ж поділися друзі-комахи ?
Дістає листочки з кошика і читає питання 1 листочок: Хто ж куди сховався? 2 листочок .Як зимують мурашки? 3 листочок . Що цікавого ви знаєте про мурашок? Учень. Я читав, що мурашки не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 С морозу. У тілі вони накопичують рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу. 4 листочок. Відгадай загадку Зимою спить, літом бринить, Понад квітами літає, медок збирає. (Бджола) - Як зимують бджоли? - Учень . З настанням холодів бджоли перестають рухатися, скупчуються. А в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками Осінь. Підсумуємо. Отже, восени комахи ховаються у щілини, під кору дерев, жаби зариваються у мул. Ви добре впоралися із завданнями, і тому я вам залишу ось цей кошик. III Актуалізація опорних знань 1.Робота із загадкою Слайд 5 Прилетіли гості, Сіли на помості. Без сокири, без лопати Поробили собі хати. ( Птахи) 2.Асоціативний кущ «Птах» 3. Фронтальна бесіда - До якої групи відносяться птахи? Яка їх істотна ознака? Для чого птахам потрібен міцний дзьоб? Слайд.6-8 Птахи бувають різні за розміром. Найменший птах колібрі . Він важить 2 грами, а найбільший птах - страус. Він важить 156 кг, а зріст досягає 2м 56 см. Найменший птах України червоноголовий корольок . А скільки він важить? Подивіться на задачу, яку розв'язали. Живе у хвойних лісах Закарпаття. Перевірка роботи за індивідуальною карткою. IV. Повідомлення теми й мети уроку Слайд 9 Сьогодні на уроці ми будемо говорити, як змінюється життя птахів восени. V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1. Перегляд відеофільму про птахів Музична фізхвилинка 2. Розповідь вчителя( супроводжується презентацією) Слайд10-33 3.Робота з підручником( учні самостійно опрацьовують ст.51-52) 4. Гра « Мікрофон» Один учень задає запитання за прочитаним текстом? -Як з наближенням осені змінюється життя птахів?Які з птахів відлітають першими? Чому? Назви перелітних й осілих птахів. 5. Словникова робота. Слайд 34 Орнітолог - людина, яка вивчає птахів. 6. Хвилинка - цікавинка Слайд 35 Ми зараз дізнаємося, хто з вас найкращий орнітолог. Вам необхідно було підготувати цікаву інформацію про птахів. Учні: 1)Більшість перелітних птахів летять на висоті до 400м.Середня висота польоту грака 500м, ластівки – 300м, яструба – 250м.Лелек бачили на висоті – 900м, жайворонка – на висоті 1900м 2) Гуси летять на береги Каспійського моря. Качки – в Англію, Францію, Іспанію. Жайворонки, стрижі, іволги і лелеки відлітають у Південну Африку, ластівки – в Італію та Єгипет. 3) Ластівка щорічно долає відстань 26000 км. Фізхвилинка для очей VI. Узагальнення й систематизація знань 1. Робота із здібними учнями .Відгадування ребусів. Слайд 36 Учні відгадують ребуси та вказують до якої групи відносяться птахи. 2. Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички» - З настанням холодів птахам стає голодно й холодно, тому треба птахів підгодовувати. Що для цього роблять люди? Ось ми й зараз заселимо наші годівнички птахами. Але будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, а які перелітні. Виберіть тільки зимуючих. I Група – ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх. II Група – журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур. III Група – зяблик, лелека, ворона, галка, соловей, дятел. Слайд 36( види годівничок) 3. Перевірка роботи здібних учнів та робочих груп. 4. Робота в зошиті з друкованою основою. 5. Тести 1)Птахів змушує у вирій летіти А) голод Б) холод 2) На південь відлітає А) синиця Б) ластівка В) дятел 3) Горобці, галки, ворони –це… А) перелітні птахи Б) осілі птахи 4) Яка з цих пташок перелітна А) лелека Б) сорока В) дятел 5)Зимуючий птах –це… А) Горобець Б) Лелека В) Зозуля 6)Птахів, які відлітають восени, а навесні повертаються у свої краї називають А) зимуючими Б) перелітними 6. Гра « Загубилися слова» Слайд 37
Весною птахи будують______ і відкладають______ . Улітку вони виводять______ . З настанням осені відлітають у теплі краї____,____,_____,_____. Їх змушує летіти у вирій____ ____ . Залишаються зимувати___,___,____.
9.Робота із загадками та сигнальними картками - Учні відгадують загадки . Якщо птах перелітний - показують синій сигнал, а якщо осілий-червоний.
Швидко скрізь цей птах літає. Безліч мошок поїдає, За вікном гніздо будує, Тільки в нас він не зимує.( Ластівка)
В мене є великий хвіст. Я співаю , як артист. Спів мій радісний усюди Дуже люблять слухать люди.( Соловей)
Біла латка, чорна латка, На гілках дерев стрибає, Все, що блисне, забирає ( Сорока)
Хто гнізда свого не має, Яйця іншим підкладає? Та у лісі в холодку Все кує «Ку-ку-ку-ку!»( Зозуля)
Маленький, сіренький, На соняшник сів, Надзьобався добре І далі полетів.( Горобець)
Чорна шапочка у нього сизувата спинка. У блакитному піджаку прилітає взимку( Снігур)
Довгоногий, чорно-білий, У гніздо на хату сів, Довгим дзьобом знай стукоче, Ніби щось сказати хоче.( Лелека)
Вірно людям я служу, Їм дерева стережу. Дзьоб міцний і гострий маю, Шкідників ним добуваю. ( Дятел)
VII Домашнє завдання Слайд 38 1 група. С. 51-52, читати, відповідати на запитання 2 група. Дібрати цікаву інформацію про перелітних пташок VII Підсумок уроку - На які дві групи діляться птахи за способом життя? - Наведи приклади осілих птахів та перелітних? - Чому птахи відлітають у вирій? Робота в парах - У вас на столі розрізані частини птахів. Складіть їх та прочитайте слово. - Яке слово ви прочитали?( Молодці!)