Екологічна вікторина
Знавці рослин
Мета: закріплювати знання учнів з теми «Рослини»; вчити застосовувати
набуті знання в нестандартних умовах; розвивати логічне мислення,
спостережливість дітей; виховувати бережливе ставлення до природи;
ознайомити з правилами поведінки в природі.
Обладнання: картинки з ребусами, прислів’я, зображення лікарських
рослин, таблиця для гри, кросворд.
Хід вікторини
І. Організація класу.
- Як нам, діти, не радіти,
Не співати, мов птахи?
Ми – природи рідні діти
І країни дітлахи.
ІІ. Повідомлення теми вікторини.
Розгадування кросворда.
1. У вогні не горить, у воді не тоне. (Крига)
2. Їхав пан, у воду впав, сам не замочився, а води побільшало. (Дощ)
3. Зоря-зоряниця, молода дівиця, гуляти ходила, сльозу зронила. Місяць бачив – не підняв, Сонце побачило – підняло. (Роса)
4. Хто на рік чотири рази перевдягається? (Земля)
5. Хвойне дерево. (Ялина)
6. Тепле, гарне, на людей дивиться, а на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
7. Морем іде, а до берега дійде – пропаде. (Хвиля)
1 р
2 о
3 с
4 л
5 и
6 н
7 и
- Яке слово ви прочитали по вертикалі? (Рослини)
- Рослинний світ багатий і різноманітний. Безліч дерев, кущів, трав
можна побачити навкруги. Серед них є гіганти і зовсім малі рослини.
Рослини - основа життя на Землі. Вони збагачують повітря киснем. Вони створюють складні органічні речовини з простих. Тільки завдяки рослинам на Землі з’явилися й існують тварини. Люди також використовують рослини у своєму житті.
Сьогодні ми проведемо вікторину «Знавці природи», присвячену саме рослинам.
ІІІ. Основна частина.
1 блок. Загадки.
Дерева
• Узимку голі мерзнуть в полі,
А весною, диваки, одягають кожухи. (Дерева)
• Весною росте, літом цвіте,
Восени осипається, взимку відсипається,
Лікує від грипу, кашлю і хрипу. (Липа)
• Всі пани скинули жупани,
А один пан так і не скинув жупан. (Сосна)
• На дереві гойдається, жупан колючий має.
На літо одягається, а восени скидає. (Каштан)
• Стрімко вибігли на гору дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски. Звуть цих подружок… (берізки)
• Серед літа – метелиця:
Пух летить і стелиться. (Тополя)
• Батько тисячі синів має.
Кожну шапочку справляє. (Дуб, жолуді)
• На «я» починається. На «я» закінчується
В саду росте. На ній плоди є. (Яблуня)
• Широке дуже листя в мене: п’ятикутне і різьблене.
наче скульптор різаком працював над тим листком. (Клен)
Овочеві рослини
• «Другий хліб» для українців. (Картопля)
• Сидить дівка у коморі, а коса її надворі. (Морква)
• У землі червоний, а над землею зелений.
Борщ виходить добрий з мене. (Буряк)
• Літом – на городі, свіжі та зелені,
А зимою – в діжці, жовті та солоні. (Огірки)
• Вузлувата і лапата, а дозріє – головата.
На нозі стоїть одній, сто сорочок на ній. (Капуста)
• Я в кожній господі у великій пригоді.
Хто мене роздягати візьметься,
Той гіркими слізьми заллється. (Цибуля)
• Кругла, а не місяць, біла, а не папір,
З хвостиком, а не миша. (Ріпа)
• Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть і до столу подають. (Редиска)
• Не стелюся спати долу,
А деруся я угору. (Квасоля)
• Ходить по городу, великого роду,
Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гарбуз)
• Що то за голова, що лищ зуби та борода? (Часник)
• Із зелених цих листочків мама варить добрий борщик.
Ми зелених листочків нарвем, що усі називають … (щавлем)
• Коли був я молодим, набрався лиха і біди.
Всяк любив мене, й кусав, і щипав мене, і рвав.
А коли я став старим, хтось окропом обварив. (Горох)
• Моє тіло під землею, кучерики – понад нею.
Мене любить кожна юшка. Називаюсь я … (петрушка)
2 блок. Гра «Весняні квіти».
1 – ромашка
5 - гладіолус
2 - маргаритка
6 - тюльпан
3 - незабудка
7 - дзвіночки
4 - айстра
8 - конвалія
Учитель ставить запитання, а діти показують ту цифру, яка відповідає певній квітці.
Запитання для гри.
- Висока, струнка рослина з гарними, як у лілії, квітами. Має довге, вузьке, схоже на меч, листя. Квітне у липні. Яка це квітка? (5)
- Ця пані росте в широколистім листі, свою голівку ховає від сонця, має тонке нахилене стебло і квітки білого кольору. Хто це? (8)
- Ці квіти бувають різних кольорів, проростають рано навесні, а цвітуть зазвичай у травні, гордо тримають голівки. Назва їх походить від грецького слова «тюрбан» - чалма, пов’язка на голові – за схожістю. (6)
- Ці квітки схожі на предмети, що дзвенять. Вони мають сині очка й називаються … (7)
- Назва цієї рослини походить від грецького слова і означає «зірка». Вона така ж гарна, як зірка на небі. У народі її називають «зірочкою». Що це за квіточка? (4)
- Ця квітка пов’язана з ім’ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Що це за рослина? (1)
- На пелюсточці росинка, а пелюстка – мов перлинка. Слово «перлина» прийшло до нас з латини, а схожа на неї квітка зветься … (2)
- Росте вона в траві – цвіте блакитним цвітом. Трав’яниста рослина, відома ще в народі під назвами «не-забудь-мене», «люби-мене», «павині вічка». Яка це квітка? (3)
- Назва якої квітки починається і закінчується на голосний звук? (4)
- Багаторічна квітуча рослина. Назва її з латини означає: «лілія долин, що квітує в травні». Лікарська, ефіроолійна, отруйна і декоративна рослина. Худоба, наївшись її, гине. (8)
- Лікарська рослина. Дуже добре купати в ній немовлят. Вона лікує хвороби із запаленням.
3 блок. «Лікарські рослини».
- Світ рослин – велике диво природи, царство краси і наше цілюще багатство.
З глибокої давнини людина використовувала природні блага рослинного світу і як джерело прожитку, і для зцілення від недуг. Спостережливість і народна мудрість заклали основу використання для лікування спочатку рослин місцевої флори, а в ході суспільного розвитку і налагодження торгівельних зв’язків – практично з усієї Земної кулі. Обмін знаннями дав людям можливість створити вельми значний арсенал рослинних лікарських засобів.
З незапам’ятних часів людина використовувала лікарські трави для лікування найрізноманітніших захворювань.
Зараз вашим завданням буде відгадати за описом, про яку лікарську рослину йдеться.
• Це дерево особливо чарівне в червні – липні, коли серед зеленого листя розкриваються його жовтувато-білі рясні пухнасті квітки. Цвіт цей має медово-солодкий аромат, який приваблює бджіл. З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару й виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування застуди. З м’якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)
• Це кущ. Його ягоди полюбляють усі: і люди, й птахи. На смак вони кислі й трохи гіркуваті, та дуже корисні: лікують і надають бадьорість. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його чаєм із цієї рослини, а з собою давала хліб з ягодами цього куща. Це харчова, лікарська, медоносна та декоративна рослина. З неї готують повидло, варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок, приправи до м’ясних страв. Це також барвник.
У народній медицині свіжі плоди цього куща використовують від застуди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком її очищують обличчя – щоб рум’янилися. (Калина)
• Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки, квітки рожевого і біло-рожевого кольору. Наприкінці літа кущ вкривається червоно-оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. Цей кущ є окрасою природи, медоносною і лікарською рослиною, бо у його плодах багато вітамінів. (Шипшина)
• Російською мовою їх прозвали «ноготками». Їхнє насіння дуже нагадує кігтики кішки: таке ж загнуте, гостре з одного кінця. Сьогодні це майже бур’ян, а був час, коли ця гостя з далекого теплого півдня вважалася рідкісною, навіть «королівською» квіткою. У Парижі стоїть статуя королеви, а в руках у неї ця квітка. Квіти її гарні, запах приємний, і догляду вона не потребує – невибаглива. До ХІХ ст.. її вирощували лише заради гарних квітів. Потім придивилися – і виявилося, що в ній багато лікувальних речовин. Так квітка-окраса стала ще й квіткою-цілителькою. (Календула-нагідка)
• Скільки його не топчи, а він росте, та ще й квітує все літо. Він родич нашої гречки. Багатий на вітамін С – у ньому цього вітаміну більше, ніж у лимоні. Має і лікувальні властивості – допомагає при захворюваннях шлунка, кишечника, нирок. У різних місцевостях його називають по-різному: гусятник, трава-мурава, пташина гречка. (Спориш, горець пташиний)
• Зелене листя цієї рослини швидко з’являється з-під снігу, вона починає швидко розвиватися і вже у травні цвіте яскравими жовтими квітками. Листки гарні, перисті. Зірвавши стебло, можна побачити, як із нього витікає жовтий сік. Сік отруйний, тому цю рослину не їдять тварини. Водночас це – цінна лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування захворювань шкіри. (Чистотіл звичайний)
• На високому стеблі, що розгалужується вгору, розцвітає багато яскравих жовтих квіток, схожих на маленькі зірочки. Бджоли збирають із цих квітів солодкий сік – нектар. Цією рослиною можна лікувати різні хвороби людей і тварин. (Звіробій)
• Серед лісових трав ця квітка виділяється висотою та бузково-рожевими суцвіттями дрібних духмяних квітів. Починає вона цвісти у червні й прикрашає ліс майже все літо. Для людей ця рослина дуже корисна, має лікувальні властивості. Відвар її дають пити дітям від кашлю. (Материнка)
• У квітні, коли в лісі вже оживає і радіє весняному теплу, розкриваються її квітки. Їх легко знайти серед інших квіток, бо вони особливі. Квітки – наче букетик, зібраний самою природою. В ньому гарно поєднуються рожевий, фіолетовий і синій кольори. Коли квітки тільки розкриваються, вони рожеві. Мине небагато часу, і вони стають фіолетовими, а потім синіми. Розцвітає ця квітка так рано тому, що ще з літа запасає у своєму товстому кореневищі поживні речовини. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік – нектар, з якого роблять мед. Це корисна рослина. Вона не тільки прикрашає ліс, а й годує перших комах, лікує людей, а тому її треба берегти. (Медунка)
• Розквітає ця квітка ранньої весни на схилах, поблизу струмків, там, де добре пригріває сонце. Здається, що в цей час у лісі загоряються маленькі золотисті вогники. Вони піднімаються назустріч сонцю на струнких ніжках усе вище й вище. Тільки в яскравий сонячний день можна побачити її квітки розкритими. А в похмуру погоду квіти закриваються, поникають, неначе сумують за сонцем. Розцвітає вона так рано тому, що ще з літа запасає у своєму кореневищі, схожі на товсті шнури, поживні речовини. Минає весна, і квітки відцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся – листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху лиски гладенькі, холодні – це мачуха. Квітки й листя цієї рослини – гарні ліки від кашлю. (Мати-й-мачуха)
4 блок. «Правила поведінки в природі».
Правила поведінки в природі
- Гучна музика злякає птахів.
- Для вогнища слід збирати сухі гілки.
- Не можна залишати після себе сміття.
- Вогнища треба закидати піском, землею або залити водою.
- Брати яйця пташок не можна.
- Брати до рук і забирати із собою тварин не можна.
- Не слід руйнувати мурашники.
- Ховатися від дощу під самотнім деревом не слід, бо може влучити блискавка.
- Не можна бити змій.
- Не можна зривати квіти, бо серед них можуть трапитися рідкісні.
ІУ. Підсумок вікторини.
Підбиття підсумків, визначення переможців.
Вмій природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави …
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
(П. Ситниченко) |