Вівторок, 2024-04-16, 23:31
Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Головна | Каталог файлов | Реєстрація | Вхід
Все для вчителя
Категорії розділу
Перший урок [2]
Математика [14]
Русский язык [2]
Читання [13]
Українська мова [27]
Природознавство [21]
Я у світі [3]
Основи здоров'я [4]
Інформатика [11]
Образотворче мистецтво [3]
Для учнів, батьків
Говори правильно!
Поспілкуємось?
200
Пошук
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 209
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Посетители за день

Код кнопочки
Сайт учителя Петриченко Ольги Вікторівни




Життя сайту
Головна » Файли » Розробки уроків » Українська мова

Іменник як частина мови. Значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
2017-03-12, 13:18
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
Іменник як частина мови. Значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; навчити учнів знаходити іменники в реченні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: таблиця, тести на окремих аркушах.

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.(Фронтальне опитування)
1) У якому розділі науки про мову вивчаються частини мови?
2) На які групи поділяються частини мови?
3) Назвати самостійні й службові частини мови.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.
1. Бесіда з учнями.
1) Яку групу понять охоплює назва «іменник»?
2) На які питання відповідає іменник?
3) Як змінюється?
2. Учитель пропонує дітям розглянути таблицю.

САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ
«ІМЕННИК»

Лексичне значення
називає предмет, опредмечені ознаки, дії, кількості
На які питання відповідає хто?, що?
Постійні граматичні ознаки загальні, власні назви, істоти і неістоти, рід, відміна, група
Непостійні граматичні ознаки число, відмінок
Синтаксична роль Підмет, присудок, другорядні члени (частіше додаток)

3. Вчитель пропонує дітям за допомогою таблиці дати визначення «Іменника».
Іменником називається самостійна частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?
4. Діти самостійно розглядають таблиці.

РІД ІМЕННИКІВ

Чоловічий Жіночий Середній
-, -а, -я, -о -а, -я, - -о, -е, -а(-я)
Вітер, Ілля, Сава, Дніпро Груша, планета, ніч, земля Зерно, море, знання, коліща

ЧИСЛО ІМЕННИКІВ

Мають форму і однини, і множини Лише однини Лише множини
стіл – столи
будинок – будинки
людина – люди старість
мідь
студентство ножиці
Гімалаї
дрова

5. Учитель пропонує дітям записати вибірковий диктант для закріплення правил, що подаються у таблицях.
Прослухати текст, вибрати за допомогою питань всі іменники, визначити їх рід та число.
Біла хмарина…швидко росла на обрії, насувалась, закривала сонце. Повіяв звідти вітер. Зарябіли, похмурніли враз озера.
Холодний дощ, перемішаний з мокрим снігом, заступив ясні обрії, упав сірою, непроглядною завісою над полем…
А вітер скаженів уже дужче. Він проносився над коліями, метляв сухі бур’яни, здіймав густі брижі на калюжах, засіваючи їх рясним дощем.
(За О.Мироновським)
6. Діти разом з учителем грають у гру «Склади слово»
1) Скласти за наведеним зразком із букв одного іменника інші іменники.
Соловейко – соло, коло, воло, колеса
Ластівка, листоноша, братерство.
2) Скласти нові слова з перших складів першого слова, других – другого, третіх – третього; придумати з ними речення. Чи всі слова, які утворилися іменники? Доведіть.
Вухо, калина, спідниця.
Сокіл, дорога, виделка.
Мистецтво, вилити, вивчати.

7. Пропонується учням під диктовку записати казку та придумати кінець, кожен учень з тексту обирає 5 іменників, у яких визначає рід, число, синтаксичну функцію. (Див.таблицю)

Зібрала Граматика усі слова і сказала: «Володіння мої ростуть з кожним роком, слів стає усе більше. Я вже старію, і важко мені керувати, тому вирішила поділити своє царство. Дочка Морфологія і син Синтаксис будуть мені допомагати. Від сьогодні Морфологія – повелителька у Країні частин мов, Синтаксис – володар словосполучень і речень».
Дочка Морфологія з дитинства любила порядок. Зразу ж після того як вона стала царівною серед частин мов, дала такий наказ: «Частини мов, які мають свої закони й правила поведінка, об’єднуйтесь у групи і придумайте собі назву».
Зібралися разом Життя, розум, Добро, Сила, Земля, Любов, Мати, Батько, Дитина, Ім’я та інші друзі і почали радитись…

8. Пропонується учням добрати іменники, що найбільше підходять до змісту, поставити їх у потрібній формі.

Восени багато …відлітає до теплих …, у…. Співучі …, голосисті …, бистрокрилі …зникають, ледве відчувши першу …осінніх …А …,…іноді тримаються ще й тоді, коли вже на скошених …з’являється сива … У теплих … наші … ні …не співають, ні … не в’ють. Тільки чекають, коли минуться …і можна буде повертатись у рідний … (За О.Копиленком)

Слова для довідок: край, холод, гніздечко, пісня, птах, паморозь, луки, шпак, жайворонок, ніч, прохолода, ластівка, солов’ї, зозуля, вирій. (Деякі слова можуть вживатися декілька разів).

9. Учні розглядають таблицю «Відмінки іменників» та виконують вправу.

ВІДМІНКИ ІМЕННИКІВ
Назва Питання
Називний
Родовий
Давальний
Знахідний
Орудний
Місцевий
Кличний хто? що?
кого? чого?
кому? чому?
кого? що?
ким? чим?
на кому? на чому?
----
Списати текст, вставляючи замість крапок пропущені закінчення. Визначити відмінки іменників.

Прийшла журлива пора прощанн…з красним літечк…В зелені кучеряв… дерева уже впліта…ся вохристі пасма. Чарівниця-осінь починає розвішувати на гілк… перші золоті дукат… червінного лист… поступово в золото та багрянець одяга…ся все лісове бражництво. А в кришталево-прозорому синьому неб… вже курличуть журавл… На освітлених сонцем лісових галявинах червоніють кетяги горобини. Прощай, літо!

10. Учитель диктує текст, учні його перекладають на українську мову. Пропонується визначити в тексті іменники.

Молодые воробьи
Молодые воробышки беззаботно чирикают, купаются в песке, прыгают по дорожке, а старый воробей усядется на самую высокую ветку акации и зорко смотрит во все стороны; в это время прочие воробьи торопливо таскают гусениц и кормят своих детенышей…
Пройдет еще несколько дней – старые воробьи и воробьихи научат их всему, что нужно знать образованному воробью. Они выведет их на лужайку, и научат ловить жучков, бабочек, гусениц. Они вызовут их из кустов на проезжую дорогу и научат разыскивать хлебные зернышки. Они поведут их в сад, в огород, покажут им, как там нужно хозяйничать, растолкуют, кого бояться, где прятаться.
(М.Богданов)
Словничок:
Растолкнуть – розтлумачують
Хозяйничать – господарювати
Несколько – декілька
Чирикают – цвірінькають
Зорко – пильно
Беззаботно - безтурботно

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ТЕМИ «ІМЕННИК»
Категорія: Українська мова | Додав: zhenya
Переглядів: 602 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Міні-профіль
Вівторок
2024-04-16
23:31


Корисні посилання
Управління освіти Бахмутської міської ради
Бахмутський НВК №11
Виховна робота ЗОШ №18
Методичний портал

«Методичний портал»

Наші свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання