Неділя, 2017-12-17, 19:47
Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №18 імені Дмитра Чернявського Бахмутської міської ради Донецької області
Головна | Каталог файлов | Реєстрація | Вхід
Все для вчителя
Категорії розділу
Математика [14]
Русский язык [2]
Читання [13]
Українська мова [25]
Природознавство [17]
Я у світі [3]
Основи здоров'я [4]
Інформатика [9]
Образотворче мистецтво [3]
Для учнів, батьків
Поспілкуємось?
200
Пошук
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 194
Гості сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Посетители за день

Код кнопочки
Сайт учителя Петриченко Ольги Вікторівни




Життя сайту
Головна » Файли » Розробки уроків » Українська мова

СПР з підрядними наслідковими, допустовими. СПР з кількома підрядними частинами
2017-03-12, 13:25
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9-А КЛАСІ

Тема: СПР з підрядними наслідковими, допустовими. СПР з кількома підрядними частинами
Мета: дати уявлення про СПР з підрядними наслідковими, допустовими; пояснити учням особливості будови та види зв’язку у СПР з кількома підрядними; сформувати вміння виділяти речення вище зазначених типів у тексті, удосконалити навички конструювання СПР; розвивати вміння з’ясовувати тип підрядності, будувати речення за схемами; розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу; виховувати повагу один до одного та оточуючих.
Обладнання: підручник,

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Фронтальне опитування:
1) Які речення називаються складнопідрядними з підрядними причини?
2) Якими сполучниками приєднуються підрядні речення причини до головного речення?
3) Які розділові знаки ставляться в цих реченнях?
4) Які складнопідрядні речення називаються підрядними мети?
5) Як підрядні речення мети приєднуються до головного речення?
6) Чи може розчленовуватися складений сполучник для того щоб на вказівне слово і сполучник?
7) Які речення називаються складнопідрядними умови?
8) Наведіть приклади складнопідрядних речень умови.

2. Скласти речення за поданими схемами:
1) (завдяки тому що), [ ]; 3) [ ] , (через те що);
2) [ ] , (оскільки); 4) [ ] , (тому що).

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

У. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя поняття «СПР наслідкове»
Складнопідрядними реченнями з підрядними наслідковими називаються такі речення, підрядні частини яких означають результат дії головної частини або наслідок, що логічно випливає зі змісту всієї частини. Зміст головної частини є причиною по відношенню до змісту підрядної. Наприклад: Пішов великий дощ, так що політ нашого літака відмінили. У цьому реченні говориться про причину і наслідок: великий дощ є причиною (про цей факт повідомляється в головній частині), а наслідок цього явища є відміна польоту літака (про цей факт повідомляється в підрядній частині).
Підрядні наслідкові частини завжди стоять після головних частин і зв’язуються з ними за допомогою складного сполучника так що. В сучасній українській мові складнопідрядні речення з підрядними наслідковими вживаються рідко. Наприклад: Молоді, чорняві скрипалі позакидали назад голови, так що на них ледве держались шапки.

2. Розгляд теоретичного матеріалу у підручнику стор.131

3. Опитування щодо розглянутого теоретичного матеріалу.
1) Яке речення називається складнопідрядним наслідковим?
2) Якими сполучниками з’єднується головна частина з підрядною?
3) Наведіть власні приклади складнопідрядних наслідкових речень.

4. Записати на дошці і в зошитах подані речення. Знайти головні і підрядні частини. На які питання відповідають підрядні речення і яим вони приєднуються до головного?
Дощу вже не було, хоч важкі чорні хмари швидко проносились над нами.
У полі вже лежав сніг, хоч весна брала своє.
Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламутить.

3. Прочитати теоретичний матеріал підручника стор.134.

4. Розповідь учителя

Складнопідрядними реченнями з підрядними допустовими називаються такі речення, у яких підрядне вказує на дію, що відбувається всупереч змісту головного речення, і відповідає на питання незважаючи на те що?
Підрядні допустові приєднуються до головного речення сполучниками хоч, хай, нехай, дарма що, незважаючи на те що.
Крім сполучників, підрядні допустові з’єднуються з головним реченнями сполучними словами скільки, як з підсилювальною часткою не.
Підрядні допустові рідкісні у мовленні, але за змістом (смисловими відношеннями) досить специфічні: у них міститься факт, який міг би зашкодити здійсненню дії головного речення, але він не реалізувався (не здійснився).

5. Виконати вправу № 213 стор. 132.

6. Утворити з поданих простих речень за допомогою сполучників допусту складні речення з підрядними допустовими.
Ще не всі спортсмени зібралися на стадіоні.
Змагання розпочалися.

Хоч і не всі спортсмени зібралися на стадіоні,змагання розпочалися.
Незважаючи на те що не всі спортсмени зібралися на стадіоні, змагання розпочалося.

7. Перебудувати подані складносурядні речення на складнопідрядні з підрядними допустовими. Записати їх.
Стояла зима, ще лежав сніг, але вже пахло весною.
Артилерія била по танках, а вони все йшли вперед.
Дощик пройшов, але ще капало з дерев.

8. Виконати вправу № 218

9. Записати на дошці і в зошитах подані речення. Відповісти на запитання.
Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми.
Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ.
Історія народів учить, що та держава велична, в якій велична мала людина.

1) Скільки підрядних речень є при одному головному?
2) Чи на одне і те саме питання вини відповідають?
3) Чи однаково залежать від головного?
4) ВИСНОВОК: у складнопідрядному реченні до одного головного може приєднуватися не тільки одне, а й два та більше підрядних речень.

УІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1) Пояснення вчителя.
Складнопідрядні речення з кількома підрядними поділяються на чотири різновиди:
• Складнопідрядні з однорідною супідрядністю;
• Складнопідрядні з неоднорідною супідрядністю;
• Складнопідрядні з послідовною підрядністю;
• Складнопідрядні мішаного типу.

2) Прочитати теоретичний матеріал підручника на сторінці 138, 140.

3) Розглянемо кожен з перелічених різновидів окремо. Для цього запишемо речення, проаналізуємо їх накреслимо схеми.

Однорідна підрядність

Я мрію так життя прожити (як?), щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій. (Стельмах М.)
Схема однорідної підрядності

У складнопідрядному реченні з однорідною супідрядністю два і більше підрядних одного виду однокового залежать від того самого слова головного речення.

Неоднорідна підрядність

Коли пісні малого краю пливуть у рідних голосах, мені здається (що?) , що збираю збираю цілющі трави я в лугах. (М.Рильський)

Схема неоднорідної підрядності

У складнопідрядному реченні з неоднорідною супідрядністю два чи більше підрядних по-різному залежать від головного речення (відповідають на різні питання, відносяться до різних слів головного речення).

Послідовна підрядність
Я син народу (Якого?) , що вгору йде (незважаючи на що?), хоч був запертий в льох. (І.Франко)
Схема послідовної підрядності

У складнопідрядному реченні з послідовністю підрядністю перше підрядне залежить від головного, друге – від першого, третє – від другого. Ці підрядні називаються: підрядні першого ступеня, підрядні другого ступеня і т.п.

Мішаний тип
Треба було ще глибоко розуміти (кого?що?), що мова тільки та невичерпно багата й гарна (яка?), яка виплекана твоїм рідним народом, яка живиться із народних джерел (яких?) , що ніколи не замулюються (П.Панч).

Схема складнопідрядного речення мішаного типу

У складнопідрядному реченні мішаного типу поряд існують однорідна і неоднорідна підрядність, підрядність і послідовна підрядність.

4) Записати подані прислів’я, накреслити схеми. Визначити вид підрядності.

Чоловік довідається тоді, як він мало знає, коли дитина його питає.
Не хвалися завтрашнім днем, бо не знаєш, що той день уродить.
Якби люди і риба не відчиняли роти, коли не треба, то багато лиха оминули б.
Ревів ведмідь не тому, що бджоли кусали, а тому, що меду взяти не дали.

5) Опрацювання теоретичного матеріалу підручника сторінка 141.
6) Виконати вправу 234.

ІУ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Фронтальне опитування:
1) Назвати основні види речень з кількома підрядними?
2) Навести приклади складнопідрядних речень з однорідною підрядністю.
3) Навести приклади та накреслити схеми складнопідрядних речень з неоднорідною підрядністю.
4) Навести приклади та накреслити схеми речень складнопідрядних з різними видами підрядності.
5) Навести приклади та накреслити схеми речень складнопідрядних зі змішаним типом підрядності.

У. ПІДСУМОК УРОКУ

УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Вивчити теоретичний матеріал §18-19;
2) Виконати вправу № 233
3) Підготуватися до докладного переказу
Категорія: Українська мова | Додав: zhenya
Переглядів: 153 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Міні-профіль
Неділя
2017-12-17
19:47


2017 рік
Полезные онлайн сервисы
Корисні посилання
ОСВІТА.UA
Управління освіти Бахмутської міської ради
Бахмутська ЗОШ №18
Виховна робота школи
Методичний портал

«Методичний портал»

Наші свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання