Субота, 2024-04-27, 21:07
Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Головна | Каталог файлов | Реєстрація | Вхід
Все для вчителя
Категорії розділу
З досвіду роботи Адміна [19]
Досвід роботи [40]
Для учнів, батьків
Говори правильно!
Поспілкуємось?
200
Пошук
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 209
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Посетители за день

Код кнопочки
Сайт учителя Петриченко Ольги Вікторівни




Життя сайту
Головна » Файли » З досвіду роботи » Досвід роботи

«Поезії (10) для читання, слухання, що викликають різні емоції у дітей. Розробки аналізів творів (трьох).»
2022-01-15, 12:46
ВСТУП
Діти від природи допитливі, прагнуть пізнавати світ, висовувати оригінальні ідеї. Роль вчителя – позиція вдумливого помічника, який скеровує пізнавальну діяльність дітей та стимулює їх пізнавальну активність.
У Державному Стандарті початкової освіти зазначено, що метою вивчення української мови та літератури є формування комунікативної читацької компетентності, збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, розвиток моленнєво-творчих здібностей. Уміння емоційно відгукуватися на художні образи і картини є важливим читацьким умінням, без якого неможливе повноцінне сприймання та інтерпретація художнього тексту.
АКТУАЛЬНІСТЬ
Аналіз художнього твору – це важлива складова літературознавчої компетентності молодших школярів, формування якої важливо здійснювати на матеріалі творів різних видів.
Вчителеві доцільно раціонально використовувати «емоційний» потенціал навчального матеріалу (варто вчити учнів аналізувати власну почуттєву сферу, емоції героїв та автора твору). Молодші школярі часто не знаходять потрібних слів, щоб висловити свої почуття і ставлення. З огляду на це необхідно збагачувати словник учнів словами, які виражають різні емоції і почуття.
МЕТА
Підібрати навчальний матеріал, який викликає у дітей різні види емоцій: радості, гордості, переживання, захоплення, суму та ін. Проаналізувати три твори та з’ясувати, як формуються поняття настрій, радість, переживання, обурення, сум та як їх розпізнати при ознайомленні з текстом.
ЗАВДАННЯ
1. Підібрати поезію, що викликає різні емоції в учнів початкової школи, використовувати цей матеріал в конкретних умовах і ситуаціях.
2. Описати доречні і цікаві форми роботи з віршами, які б сприяли активному залученню учнів до процесу навчання і їх зацікавленості.
3. З’ясувати вплив літературних творів на розвиток емоційно-чуттєвої сфери молодших школярів.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Світ емоцій та почуттів багатогранний. Варто згадати і про почуття любові матері до дитини, людини до Батьківщини, про почуття радості, близькості до інших людей. До емоційної сфери належать численні стани, переживання, хвилювання, повага, сум, горе, захоплення тощо.
В роботі представлена добірка віршів на певну тематику, щоб кожна дитина, відповідно до своїх смаків, зважаючи на індивідуальне сприймання поетичних творів, обрала саме той, який у неї здатний збудити уяву, фантазію через емоційний стан. До деяких із віршів пропоную завдання для аналізу поетичних творів:

Ніжність
МОЇЙ МАМІ
Мамо люба, добра, мила —
Як іще назвать тебе?
Це ж для мене ти пошила
З шовку плаття голубе.
Ти мені читаєш книжку,
Хочеш розуму навчить...
Ляжу спати — ходиш нишком,
Все боїшся розбудить.
Захворію хоч злегенька —
Цілу ніч не будеш спать.
Тож дозволь тебе, рідненька,
За усе поцілувать!
Марія Познанська

Радість КАНІКУЛИ
«Канікули! Канікули!» —
співає все навколо.
Канікули, канікули,
канікули у школі!
А що таке — канікули?
Це літні дні барвисті,
це час, коли нам ніколи
хоча б на мить присісти,
бо треба мчати босими
наввипередки з вітром,
з густих лісів приносити
горіхів повні відра.
Це час у річці хлюпатись,
підсмажувати спини
і зранку в лузі слухати
тонку струну бджолину...
Це час, коли за хлопцями
ми скучим, як ніколи,
і нам страшенно схочеться
скоріше знов до школи!
Анатолій Костецький

Обурення УТРЬОХ
Славкові, що з квартири сорок,
велосипед купили вчора.
Він зразу
в двір його потяг,
прудкого та дзвінкого,
все хизувався ним,
та нас
не підпускав до нього.
Просила Іра:
— Славчик, дай
проїду до паркану! —
А він Ірині:
— Не займай,
бо дам —
так враз одстанеш!
Просив Юрко:
— Ну дай хоч раз
проїду метрів двісті! —
А він Юркові:
— Ач, який!
Свого купи та їзди!
І я просив.
Та він:
— Моє! —
І нам кататись
не дає...
Ну й що?
Нехай!
А ми зате
утрьох в кіно ходили,
утрьох у нашому дворі
співали скільки сили,
а потім грали у квача,
аж поки вечір не почавсь.
А що Славко?
Він сам-один
сидів з велосипедом
і вже кататись
не хотів...
Отак йому і треба!
Анатолій Костецький

Сум ЯК ШВИДКО ЛІТО ПРОМАЙНУЛО
Як швидко літо проминуло!
Прийшла осінняя пора.
Немов на крилах полинуло
Кохане літечко з двора!..
Садок марніє потихеньку,
Пожовклі падають листки,
Вітрець не віє вже тепленько,
Жене понурії хмарки.
Посох горошок на городі,
Мачок вже цвіт давно згубив,
Високий соняшник на грядці
Журливо голову схилив.
Олена Пчілка

Гордість ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, як трави, як води...
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками...
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами…
Володимир Сосюра

Замилування красою природи
ЗУПИНЮСЯ НАД РІКОЮ
Зупинюся над рікою —
замилуюся красою,
де вербичка невеличка
плаче срібною росою.
Де всі зорі розкотились,
і ніхто їх не збирає.
Лиш у травах, ледь прив’ялих,
коник жалібно співає.
Не зітхну і не заплачу.
Зупинюся і постою.
Сльози зовсім мало значать
в порівнянні із красою.
Ганна Чубач
Спокій
ПІСЛЯ ГРОЗИ
Гроза ущухла. Мокре листя хлипа.
Сунична грядка мліє у теплі.
Парує стежка, пахне медом липа,
1 бджоли тьмяно світяться в гіллі.
Звелась веселка над пшеничним полем,
явивши в барвах неповторний світ,
і мирний грім за синім видноколом .
муркоче тихо, наче сонний кіт.
Вадим Скомаровський

Хвилювання
БДЖІЛКА І СВІТЛЯЧОК
Не помітила бджола,
Як на землю ніч лягла.
Натрудилась, притомилась,
Стежку в вулик загубила.
А навколо темна тьма,
Плаче бджілонька сама.
Раптом в полі між квіток
Пролітає світлячок:
— Не сумуй, сестричко мила,
Ніч ліхтар мій запалила.
З ним я стежечку знайому
Віднайду й тебе додому
Проведу. І будеш спати...
Добре вірних друзів мати!
Степан Жупанин
I. Читання назви вірша вчителем.
Стратегія «Передбачення»
- Що ви уявляєте коли чуєте назву вірша? Про що може розповідати нам автор?
II. Кероване читання (читання з передбаченням)
Читання вчителем 1-6 рядків вірша. Прогнозування:
Самостійна робота у парі.
- Діти, за 5 хвилин, працюючи у парі, обговоріть що відбуватиметься далі? Висловте свій прогноз щодо розвитку подій у тексті вірша. Чому ви так думаєте?
Читання вчителем вірша до кінця.
- Що ж сталося насправді?
- Чи підтвердилися ваші сподівання щодо подій у вірші?
III. Виразне читання вірша вчителем.
IV. Багаторівневі запитання
1. Про кого розповідається у вірші? Коли відбуваються події? Хто допоміг бджілці?
2. Якою ви уявили бджілку, слухаючи текст? Чому бджілка плакала?
3. Чи потрапляли ви в такі ситуації як бджілка? Як ви себе почували?
4. Чому на вашу думку бджілка не помітила як настала ніч?
5. Чи хвилювалися ви, слухаючи вірш? Коли? Які почуття викликало завершення вірша?
6. Чи можемо ми назвати героїв друзями? Чому? А у вас є друзі? Що означає дружити?
III. Читання вірша в парах
V. Малювання ілюстрації до вірша.

Жалість, співчуття
КРИХТА ХЛІБА
З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.
Анатолій Качан
l. Слухання вірша учнями.
(Звучить відеозапис вірша Анатоля Качана «Крихта хліба» 1хв https://www.youtube.com/watch?v=tnv3vrv-lhM&t=58s)
- Яким пташкам поет присвячує свій вірш ?
ll. Словникова робота
Довідкове бюро
Лісосмуга – смуга лісових насаджень.
Ожеледь – тонкий шар льоду на землі, деревах.
lll. Повторне читання вірша учням. Вправа «Рибки»
(Читання унями тексту мовчки, кожен – у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами)
lV. Робота над змістом. Вправа «Ромашка Блума».
( Діти поділені на 6 груп)
Спікери з кожної групи відривають по одній пелюстці і готують відповіді на запитання.
- 1 пелюстка (прості запитання):
 Назви яких пташок згадує в своєму вірші автор?
 Коли відбуваються події описані автором?
 Чим живилися пташки на дорозі?
- 2 пелюстка (уточнюючі запитання):
 Звідки прилетіли синиці?
 Куди вони перебралися?
 Хто пригощав пташок з годівниці?
- 3 пелюстка (пояснюючі запитання):
 Чому синиці перебралися у садки нашого села?
 Що значить крихта хліба для пташок?
 Яку важливу думку висловлює поет в останній строфі вірша?
- 4 пелюстка (творчі запитання):
 Уявіть себе маленькою пташкою. Вам холодно, дуже хочеться їсти, але все довкола вкрито снігом. Що ви відчуваєте?
 Доберіть слова, які допоможуть передати ваш уявний стан.
- 5 пелюстка (оцінюючі запитання):
 Добре чи погано вчинила людина?
 Як би ви вчинили на місці автора?
 Що б ви порадили людям?
- 6 пелюстка (практичне завдання):
 Встановіть послідовність подій за строфами вірша:
□ В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.

□ Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.


□ З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
- Яка головна думка цього вірша?
- Які емоції у вас виникли при читанні вірша?
- А як ви особисто допомагаєте птахам перезимувати?
V. Виразне зачитування вірша «Диктор телебачення».

Захоплення
ОСІНЬ ТАКА МИЛА
Осінь така мила,
Осінь
Славна.
Осінь матусі їсти несе:
борщик у горщику,
кашка у жменьці,
скибка у пазусі,
грушки в хвартушку.
Осінь така мила,
Осінь
Славна.
Павло Тичина
I. Читання вголос учителем вірша.
- Яку картину ви уявили, слухаючи вірш?
Словникова робота
Осінь матусі їсти несе— образний вислів.
Навшпиньках— на кінчиках пальців, на «цыпочках».
Вуста— губи.
II. Повторне читання тексту учнями, робота над текстом.
- Прочитайте текст самостійно та поставте до нього запитання своєму сусідові по парті.
- Цей вірш веселий чи сумний? Чому?
- Що подарувала нам осінь?
Вибіркове читання
Перед вами кошик. Але він порожній. Що б ви поклали до кошика, орієнтуючись на зміст вірша? Підтвердіть свій вибір рядками з вірша.
- Якою поет зобразив осінь?
- Як сказано про багатства осені?
- Знайдіть образні вислови. Як ви їх розумієте?
III. Вправа «Асоціативний кущ»
(Доберіть слова, які виникають у вас в уяві, при читанні вірша)

- Уявіть себе художником. Яку кольорову гамму ви б використали при малюванні цієї картини? Які б кольори переважали: теплі чи холодні? Чому?
- Послухайте аудіо запис мелодій.
Вівальді - Пори Року(Осінь) https://z1.fm/song/27383677
П. І. Чайковський - Пори Року. Осіння Пісня https://z1.fm/song/13611002
- Які почуття та емоції у вас виникли при слуханні першої мелодії? Другої?
- Яка мелодія, на вашу думку, відповідає настрою вірша?
IV. Робота в парі. (Прочитати вірш).
- Прочитайте один одному вірш.
- Порадьтеся, які слова треба читати з підвищеною силою голосу?
- Які відчуття у вас виникають, коли ви читали вірш?
V. Виразне читання вірша учнями.
- Хто написав цей вірш?
- Що ви знаєте про П. Тичину?

VI. Малювання ілюстрації до вірша.
ВИСНОВОК
Сучасні діти приходять до школи з бажанням не просто слухати, а ставити запитання, обговорювати проблеми, приймати рішення, придумувати, фантазувати, переживати. Тому, дуже важливим є підбір літературних творів, які дають змогу відчувати, розрізняти емоції і почуття персонажів, реагувати на їхню поведінку, в уяві приєднатися до героїв твору, пережити ті ж емоції і почуття.
Отже, в авторській розробці підібраний матеріал, який має на меті познайомити учнів з літературними творами, які пливають на емоційно-почуттєву сферу та викликають різні емоції, наведений аналіз трьох творів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» від 21 лютого2018 р. № 87.
2. . Дмитренко К. А. Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності: метод посібник /К. А. Дмитренко, М. В. Коновалова, О. П. Семиволос, С. В. Бекетова. - Х.: ВГ «Основа», 2018.
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 208 с.
4. Хрестоматія сучасної української літератури для читання в 1 – 2 класах серії «Шкільна бібліотека»/ укладач Стус Г. В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 160 с.
5. Шпак М. Змістове забезпечення емоційності навчання учнів/ М. Шпак, - Почат. Шк. – 2000, - № 5.- с. 6 - 10
Категорія: Досвід роботи | Додав: hmarniy27
Переглядів: 241 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Міні-профіль
Субота
2024-04-27
21:07


Корисні посилання
Управління освіти Бахмутської міської ради
Бахмутський НВК №11
Виховна робота ЗОШ №18
Методичний портал

«Методичний портал»

Наші свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання