П`ятниця, 2024-04-26, 21:00
Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Головна | Каталог файлов | Реєстрація | Вхід
Все для вчителя
Категорії розділу
З досвіду роботи Адміна [19]
Досвід роботи [40]
Для учнів, батьків
Говори правильно!
Поспілкуємось?
200
Пошук
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 209
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Посетители за день

Код кнопочки
Сайт учителя Петриченко Ольги Вікторівни




Життя сайту
Головна » Файли » З досвіду роботи » Досвід роботи

Розвиток творчої уяви молодших школярів
2017-04-24, 23:42

Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету
Бердянської міської ради

Методичний кабінет
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1

Методичні рекомендації
для вчителів початкових класів
з теми:«Розвиток творчої уяви молодших школярів»

Укладач -
учитель початкових класіd ЗОШ І-ІІІ ст. № 1
Попова Н. А.,
вища категорія,
«старший учитель».
Заслухано на міському семінарі-практикумі: «Розвиток творчої уяви та фантазії молодших школярів»
жовтень, 2012р/
Бердянськ, 2012р.

Як розвивати творчі здібності дітей
1. Підхоплюйте думки учнів і оцінюйте їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
2. Підкреслюйте інтерес дітей до нового.
3. Заохочуйте оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
4. Вчить дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидайте її.
5. Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
6. Не вимагайте запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
7. Культивуйте творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
8. Вчить дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити..
10. Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
11. Розсіюйте страх у талановитих дітей.
12. Стимулюйте і підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Підкидайте проекти, які можуть захоплювати.
13. Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
14. Створюйте в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
15. Допомагайте оволодівати технічними засобами для записів.
16. Розвивайте критичне сприйняття дійсності.
17. Вчить доводити починання до логічного завершення.
18. Впливайте особистим прикладом.
19. Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та давайте завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
20. Залучайте до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюйте ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
21. Використовуйте творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюйте розвиваючі ситуації.
23. Активно залучайте до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
24. Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюйте активність, ініціативу, пошук.
25. Пам'ятайте, що учень "...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський).
Вправи для розвитку творчої уяви

«Біном фантазії» (означає два слова) — новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. У «біномі фантазії» слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовленнєвого ряду, в якому вони зазвичай фігурують. Наприклад, «шафа» і «собака». Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака з шафою, шафа собаки, собака на шафі. Кожне з цих поєднань може бути основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
«Фантастичні гіпотези» — техніка придумування історій, сюжет яких будується на обговоренні: що було б, якби...
Подорож хмарами (хмаркознавство)
Фантазувати можна і під час прогулянки. Оригінальні обриси хмаринок часто змінюються і стають схожі на різноманітних звірят, цікаві предмети, героїв казок, птахів, чарівні замки.
Ляпки (ляпкографія)
Зображення ляпок різної форми викликають у дитини появу образів, котрі схожі на знайомі предмети, чудернацьких тварин і птахів... Потрібно скласти навпіл аркуш паперу, а на місці згину (всередину) капнути різних фарб і притиснути – вийде ляпка.
Найсмішніше в світі (малюнок)
Дітям пропонується пригадати, коли вони востаннє сміялися і з чого. Свої найсмішніші ідеї діти втілюють у малюнках, підбираючи різні кольори та форми. Із найсмішніших малюнків створюється виставка. Така гра забезпечує розвиток почуття гумору та викликає позитивні емоції.
Вигадай історію
Дітям пропонують придумати розповідь про незвичайні пригоди уже відомих героїв: про Сніговика, який захотів полетіти на Сонце; про Гнома, який хоче стати велетнем; про Іграшки, котрі ожили...
Казкар
Ця гра схожа на попередню. Однак тут діти вчаться створювати образи власної казки, якої ще ніхто не чув. Супроводжувати свою розповідь дитина може і власними малюнками.
Ігри з дзеркалом
Діти дуже люблять бавитися із дзеркалом, заглядаючи у нього, змінюючи вираз свого обличчя. Можна з дзеркальцем і порозмовляти:
«Моє дзеркальце, скажи
Та всю правду покажи:
Якою була Баба-яга?» (Карабас-Барабас, Попелюшка, Дюймовочка, Коза-Дереза.)
Геометричне королівство
Уяву можна розвивати і за допомогою мозаїки із геометричних форм.

Розмова руками
Діти обмальовують свої долоньки, а потім «оживляють» їх: домальовують їм ротики, очки, носики... і починають розмовляти з ними:
– Хто ви?
– Як вас звати?
– Що ви вмієте робити?
У кінці розмови ручки обіцяють, що робитимуть тільки гарні справи, ніколи не будуть битися, штовхатися....
Повітряна кулька
У цій грі діти вчаться «надувати» уявну кульку, а потім «показувати» іншим і розповідати про неї чудернацькі пригоди.
Історія з торбинки
Учасники гри витягують із чарівного мішечка якийсь предмет, перевтілюються у нього та розповідають цікаву історію.
Розвиток творчих здібностей
Один із гравців зображує жестами, мімікою, звуками який-небудь предмет (поїзд, машину, чайник, літак) або яку-небудь дію (умивання, розчісування, малювання, плавання). Інші вгадують, що він зобразив; у разі правильної відповіді учасники міняються місцями. Намагайтеся придумувати смішні варіанти.
Гра «Добери за змістом» ( 8-9 років)
Використовується набір слів. Прочитайте дитині перше слово з першого ряду («велосипед») і попросіть із наступних рядів вибрати слово, що підходить до нього за змістом (яке становить із даним словом єдину групу, що визначається одним поняттям). Кожний наступний набір слів повільно зачитується дитині з інтервалом в 1 секунду між словами, що вимовляються. Під час прослухування ряду дитина вказує таке слово із цього ряду, що за змістом підходить до почутого. Наприклад, якщо вона раніше почула слово «велосипед», то з другого ряду вибирає слово «літак», що становить разом із першим поняття «види транспорту» або «засоби пересування». Далі послідовно з наступних наборів вона вибирає слова «автомобіль», «автобус» і «мотоцикл».
Якщо дитина не змогла відшукати потрібне слово з першого разу, то прочитайте їй цей ряд ще раз, але в трохи швидшому темпі. Якщо ж дитина робить неправильний вибір, поясніть їй ще раз завдання й наведіть простіші приклади. Як тільки для пошуку потрібних слів дитині прочитано всі чотири ряди, переходьте до другого слова першого ряду й повторюйте цю процедуру доти, доки дитина не спробує відшукати всі слова з наступних рядів, що підходять до всіх слів із першого ряду.
Для подальшого вдосконалювання словесно-логічного мислення дитини придумайте аналогічні ряди слів.
Гра «Добери протилежне» ( 6-8 років)
Запропонуйте дитині гру: «Я буду вимовляти слово, ти теж вимовляй, але тільки навпаки, наприклад: великий - маленький». Можна використати таки пари слів:
ВЕСЕЛИЙ СУМНИЙ
ШВИДКИЙ ПОВІЛЬНИЙ
КРАСИВИЙ ПОТВОРНИЙ
ПОРОЖНІЙ ПОВНИЙ
ХУДИЙ ТОВСТИЙ
РОЗУМНИЙ ДУРНИЙ
ПРАЦЬОВИТИЙ ЛЕДАЧИЙ
ВАЖКИЙ ЛЕГКИЙ
БОЯГУЗЛИВИЙ ХОРОБРИЙ
БІЛИЙ ЧОРНИЙ
ТВЕРДИЙ М'ЯКИЙ
ШОРСТКИЙ ГЛАДКИЙ
тощо.
Гра «Буває - не буває» ( 6-7 років)
Вам знадобиться надувний м'яч. Називаєте яку-небудь ситуацію й кидаєте дитині м'яч. Дитина повинна піймати м'яч у тому випадку, якщо названа ситуація буває, а якщо - ні, то м'яч ловити не потрібно. Наприклад, ви говорите: «Кішка варить кашу» - і кидаєте дитині м'яч. Вона не ловить його. Потім сама дитина придумує що-небудь і кидає м'яч вам. І так далі.
Ситуації можна пропонувати різні:
Тато пішов на роботу.
Поїзд летить по небу.
Кішка хоче їсти.
Людина в'є гніздо.
Листоноша приніс листа.
Зайчик прийшов до школи.
Яблуко солоне.
Бегемот заліз на дерево.
Шапочка гумова.
Будинок пішов гуляти.
Туфлі скляні.
На березі виросли шишки.
Вовк бродить лісом.
Вовк сидить на дереві.
У каструлі вариться чашка.
Кішка гуляє по даху.
Собака гуляє по даху.
Човен пливе по небу.
Дівчинка малює будиночок.
Будиночок малює дівчинку.
Уночі світить сонце.
Узимку йде сніг.
Узимку гримить грім.
Риба співає пісні.
Корова жує траву.
Хлопчик махає хвостом.
Хвіст біжить за собакою.
Кішка біжить за мишкою.
Вправа «Знайди зайве слово»
Читаєте дитині серію слів. Кожна серія складається з чотирьох слів. Слова в кожній серії можуть бути об'єднані за спільною для них ознакою, а одне слово відрізняється від них і має бути виключене. Запропонуйте дитині визначити слово, що є «зайвим».
6-7 років
1) СНІГ, ЛИЖІ, САНКИ, КОВЗАНИ;
2) ЛЯЛЬКА, СОЛДАТИК, КУБИКИ, КНИГА;
3) ЯБЛУКО, СЛИВА, ОГІРОК, ГРУША;
4) МОЛОКО, СИР, СМЕТАНА, ХЛІБ;
5) ЛОЖКА, ТАРІЛКА, КАСТРУЛЯ, СУМКА;
6) МИЛО, РУШНИК, ЗУБНА ПАСТА, ШАМПУНЬ;
7) БЕРЕЗА, ДУБ, СОСНА, СУНИЦЯ;
8) БУДИНОК, ШКОЛА, КІНОТЕАТР, СТАДЮН;
9) КОНЮШИНА, КУЛЬБАБА, НЕЗАБУДКИ, ЛИСТЯ
10) ЛІТО, ЧЕРВЕНЬ, ОСІНЬ, ЗИМА.
8-9років
1) ДОЩ, СНІГ, БЛИСКАВКА, ГРАД;
2) ГОДИНА, ХВИЛИНА, ЛІТО, СЕКУНДА;
3) ПЛАТТЯ, СВЕТР, ШАШСА, СОРОЧКА;
4) КНИГА, ТЕЛЕВІЗОР, РАДІОПРИЙМАЧ, МАГНІТОФОН;
5) ЛАМПА, СВІЧКА, СОШГЕ, СВІТИЛЬНИК;
6) ЛИМОН, МАНДАРИН, АПЕЛЬСИН, АНАНАС;
7) ЛІКАР, АРТИСТ, УЧИТЕЛЬ, СТУДЕНТ;
8) КІШКА, КРОКОДИЛ, ПАЛЬМА, ВЕРБЛЮД;
9) ВІРШ, ПОЕТ, ОПОВІДАННЯ, КАЗКА;
10) ГІТАРА, ПІАНІНО, МІКРОФОН, СКРИПКА.
10 років
1) УСПІХ, ПЕРЕМОГА, ВИГРАШ, СПОКІЙ;
2) БРУНЬКА, КОРА, СУК, ДЕРЕВО;
3) ХЛОПЧИК, ЧОЛОВІК, СЛОНЕНЯ, ГОРОШОК;
4) ФІГУРИСТ, ХОКЕЇСТ, ЛИЖНЯ, ВЕЛОСИПЕДИСТ;
5) РІЧКА, МОРЕ, ОКЕАН, СТАВОК;
6) СЛОН, СТРАУС, ЛЮДИНА, ПІСОК;
7) ХОРОБРИЙ, ЦІЛЕСПРЯМОВАНИЙ, СМІЛИВИЙ, ВІДВАЖНИЙ;
8) ХВИЛИНА, СЕКУНДА, ГОДИНА, ВЕЧІР;
9) ЛІТАК, ПОЇЗД, ПОВІТРЯНА КУЛЯ, ВЕРТОЛІТ;
10) ОБУРЮВАТИСЯ, КАРАТИ, ГНІВАТИСЯ, СЕРДИТИСЯ.
Вправа на розвиток гнучкості розуму (6-7 років)
Запропонуйте дитині назвати якнайбільше слів, що позначають яке-небудь поняття. Вам необхідно зробити «квітку»: з кольорового паперу виріжте десять пелюсток, на яких напишіть завдання; окремо зробіть серединку - склейте два кружки так, щоб краї залишалися вільними. Вставте пелюстки з написаними завданнями у вільні краї серединки. Кожний тягне пелюстку й виконує запропоноване завдання.
6-7 років
1) Назви слова, що позначають дерева (наприклад, береза і т.д.)
2) Назви слова, що стосуються спорту (футбол тощо).
3) Назви слова, що позначають диких звірів.
4) Назви слова, що позначають свійських тварин.
5) Назви слова, що позначають наземний транспорт.
6) Назви слова, що позначають повітряний транспорт.
7) Назви слова, що позначають водний транспорт.
8) Назви слова, що стосуються мистецтва.
9) Назви слова, що позначають овочі.
10) Назви слова, що позначають фрукти.
8-9 років
1) Назви слова, що позначають ягоди.
2) Назви слова, що позначають тварин, що живуть в Африці.
3) Назви слова, що позначають комах.
4) Назви слова, що позначають планети.
5) Назви слова, що позначають ссавців.
6) Назви слова, що позначають спортивний інвентар.
7) Назви слова, що стосуються медицини.
8) Назви слова, що позначають назви казок.
9) Назви слова, що позначають річки.
10) Назви слова, що позначають марки машин.
Гра «Що може статися, якщо..»:
• сонечко прив'язати мотузкою так, щоб воно не змогло сховатися за горизонт?
• якщо всі предмети падатимуть не вниз, а вгору?
• якби людина перестала вживати їжу?
До яких наслідків це приведе? Уявіть ці явища і висловіть якнайбільше здогадів.
Гра „Склади речення"
Використовуючи три заданих слова, скласти якнайбільше речень:
1. Корова, легкий, літати;
2. Подушка, веселий, жувати;
3. Зошит, мавпочка, сова.
Завдання:
Скласти речення незвичайного, фантастичного змісту: „Коли корова літала над полем, вона стала легкою, як пух".
Гра „Чарівні кола"
Намалювати кола. Домалювати, щоб вийшли різні предмети, які мають округлу форму: м'яч, тарілка, ґудзик, кулька, сонце, окуляри, телефон.
Гра „Придумай історію"
Наприклад: - „ Придумати історію про гнома, який хотів стати велетнем".
Гра "Що трапилось?" (5-7 років)
Потрібно скласти речення в розповідь:
- По вулиці їхала машина…, тому в Діда Мороза була зелена борода.
- Падав сильний сніг..., тому сьогодні наша кішка залишилася голодною.
- Тато приніс маленьке цуценя…, тому ввечері довелося запалювати свічку.
Гра "Яким буває?" (5-7 років)
Потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево, автомобіль, корабель, метелик, кішка.
Наприклад, будинок буває великим, маленьким, дерев'яним, новим, старим.
Гра "Пошук спільного" (5-7 років)
Дітям пропонується два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки. Наприклад:
тарілка - сонце (форма);
яблуко - помідор (форма);
вазон - ялинка (колір).
Гра "Хто ким буде?" (5-7 років)
Діти сидять у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину: "Ким буде (чи чим буде) яйце, курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня?"
Під час обговорення відповідей важливо підкреслити можливість кількох варіантів. Наприклад, з яйця може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія й навіть яєчня. Виграє той, хто назве найбільше варіантів.
Гра "Придумай свій танець" (5-7 років)
Ведучий стає в центр кола. У такт музиці (швидкій чи повільній) він виконує декілька різних танцювальних рухів, усі інші копіюють його танець. Потім ведучий торкається до будь-якого учасника, той виходить у центр, придумує свій танець і так далі по колу.
Можна ускладнити завдання, пропонуючи дітям придумати танець бджілки, ведмедика, сонечка, вітру, вечірньої зірки, моря.
Гра "Гномик" (6-7 років)
Інструкція: "Уявіть собі, що на люстрі в кімнаті сидить гномик. Розкажіть, що він бачить звідти". Важливо допомогти дітям зробити опис кімнати з незвичної для них просторової точки бачення. Потрібно, щоб діти уявили недоступні місця для їхніх очей (наприклад, верх шафи).
Гра "Зобрази в русі" (6-7 років)
Завдання розміщені з порядку зростання складності.
Інструкція: "Уяви, що ти перетворився в тигра, який пробирається в джунглях; робота; орла, що летить над скелями, королеву, киплячу каструлю; авторучку, в якої закінчилось чорнило".
Гра "Друге життя" (6-7 років)
Потрібно придумати друге життя непотрібним на перший погляд речам: великі коробки; порожні пластикові пляшки; використані фломастери; змальовані альбоми.
Гра "Чарівні палички" (5-7 років)
Інструкція: "Що б ви зробили, якби у вас були такі палички?
• паличка-виручалочка;
• паличка-всезменшувалочка;
• паличка-всезбільшувалочка;
• паличка - просто чарівна.
Гра "Хочу навчитись" (5-6 років)
Інструкція: "Вчитись ніколи ні в кого не пізно. Чого саме ви хотіли б навчитись у ведмедя, лисиці, білочки, сонечка?"
Гра "Перетворення" (5-7 років)
Усі сідають у коло. Ведучий пропонує закінчити речення.
Якби я був книжкою, то я був би ...(віршем, малюнком).
Якби я був явищем природи, я був би...
Якби я був дорослим, то я був би...
Якби я був найрозумнішим, я став би...
Гра «Рибка - черв'ячок».
Гра навчить аргументувати свої відповіді, розширити кругозір.
Необхідний інвентар: картинки тварин, птахів (можна вирізані зі старих журналів, листівок).
◈ Як граємось: спочатку читається вірш:
Зайчик любить морквинку,
Ведмедик - малинку,
Горобчик - горобинку,
Рибка - черв'ячка,
Уникай, рибка, гачка.
• Ви називаєте тварину, а дитині потрібно швидко та правильно сказати, що вона їсть, наприклад: корова - сіно, собака - кістку, мишка - сир, кішка - молочко і т. д.
• Грати можна як двом учасникам, так і більшій кількості. Періодично міняйтеся ролями з дитиною, це є для нього прекрасним стимулом.
• Закріплюємо: задайте дитині питання: «А що любить Карлсон? »
• Зіграйте в гру «Навпаки»: морквина - заєць, зерно - птах, кінь - сіно.
• Коли надасться можливість, годуєте разом птахів, білочок, тварин. Спостерігайте за їх звичками.
• Ускладнюємо: а чи може курча гризти кістку? А собака клювати зерно? Попросіть дитину аргументувати свою відповідь, якщо малюк не може, знайдіть пояснення разом.
Гра «Раз, два, три - зайвий іди».
Гра допомагає формувати понятійне мислення; відсікати зайве (аналіз - синтез).
Необхідний інвентар: картинки.
• Як граємось: покажіть картинки з предметами одного класу, але різних груп, наприклад: автобус, машина, мотоцикл - літак; трамвай, автобус, електричка - КамАЗ; пожежна машина, швидка допомога, продуктова машина - таксі і т. п. Яка картинка з чотирьох зайва? Чому?
• Закріплюємо: міняються ролями. Можна грати і в словесний варіант цієї гри. Бажано брати різні поняття, знайомі дитині, наприклад: «одяг», «взуття» і т. д. Допомагайте дитині, якщо він утруднюється, обгрунтовувати відповіді.
Гра «Кругольникі»
Необхідний інвентар: намальовані на ватмані кола, квадрати, трикутники.
Як граємо: запропонуйте дитині домалювати деталі. Наприклад, до кола – довгі вуха, вуса, очі, ніс, зуби; вийшов зайчик! До квадрату стрілки – виходять годинник. До трикутнику хвостик – весела морквина.
Гра «Радісні малюнки»
Необхідний інвентар: ватман, альбом, фарби, кисть, вода.
Як граємо: скажіть дитині, що сьогодні будете малювати радість. Поговоріть про те, коли і чому бувають радісними діти, дорослі. Наприклад: «Любить зайчик морквину, коник підківку, ведмедик медок, білочка грибок …».
Запитайте, коли дитина буває радий? Запропонуйте намалювати радість. Якщо це важко, допоможіть. Наприклад, дитина любить дивитися мультиплікаційні фільми – допоможіть йому намалювати їх сюжет. Або він може намалювати усміхнене обличчя, літо, іграшку, маму з татом і т. д.
Закріплюємо: важливо, щоб спочатку дитина малювала те, що доставляє радість в уявленні. Надалі – те, що може радувати не тільки людей, а й тварин і т. д.
Ускладнюємо: а коли море буває радісним? (Коли світить сонце, літають метелики, човна в море …) А ліс? (Когда в лісі багато ягід, грибів.) А може, ліс радіє зимі? Там тихо, все вкрите снігом. А чайник? (Коли в ньому кип'ятять чай.) Гра «Веселий гном»
Дорослий малює гнома із торбинкою в руках (можна використати зображення іншого персонажа). А потім пропонує дитині уважно подивитись на малюнок, розповісти, що на ньому зображено. Далі пропонуємо дитині разом пофантазувати та уявити, що може знаходитись у гнома в торбинці.
Гра «У що з цим можна грати?»
Пропонуємо дитині уважно розглянути підібрані вами предмети і придумати, чим вони можуть бути, замість якого реального предмету використовуються. Наприклад, паличка може бути термометром, ключиком, ложкою тощо. Доречно проводити гру у вигляді змагання: хто назве більше. Дитині можна запропонувати пограти і в протилежну гру: які предмети можна використовувати замість ложечки для ляльки, замість машини, ліжка та ін.
Гра «Корова»
Попросіть дитину без слів зобразити якійсь предмет чи відтворити ситуацію. Наприклад, кішка, ведмідь, праска, малювання, гра на музичному інструменті та ін.
Гра «Сонячні тваринки»
Розкладіть перед дитиною зображення тварин та попросіть уявити, що сонечко перетворило цих тваринок на сонячних. Запропонуйте дитині відповісти на запитання: «Чим харчується сонячна тваринка? Де вона живе? З ким товаришує? Що більш за все полюбляє робити? Чи можна її приручити?» та подібні. Потім можна попросити дитину намалювати сонячну тварину чи зробити цілу виставку «Наші сонячні друзі».
Гра «Реклама»
Ведучий пропонує гравцям витягнути одну із попередньо заготовлених карток, на якій зображено або написано назву будь-якого відомого учням предмета (дзеркало, яблуко, камінь тощо). Гравці повинні назвати якомога більше призначень даного предмета. Серед них можуть бути не тільки реальні призначення, але й уявні та фантастичні. Цю вправу можна виконувати і як змагання двох команд. Перемагає та команда, яка назвала більшу кількість оригінальних функцій предметів
Прийом «Збільшення – зменшення»
Цей найпростіший прийом широко використовується в казках, у фантастиці. Наприклад, Дюймовочка, Хлопчик-мізинчик, Гулівер, ліліпути. Збільшувати і зменшувати можна практично все: геометричні розміри, вагу, зріст, багатство, відстані, швидкості.
1.1. Дитині говорять: "Ось тобі чарівна паличка, вона може збільшувати або зменшувати все, що ти захочеш. Що б ти хотів збільшити, а що зменшити?"
- Хотів би зменшити уроки, а збільшити мій вільний час.
- Хочу збільшити цукерку до розміру холодильника, щоб можна було відрізати шматочки ножем.
Прийом «Придумати»
• Придумайте органи чуття, яких немає у людини, але могли б бути.
• Зробіть "розмітку" людей кольором по їх моральним якостям. Наприклад, всі чесні люди стали рожевими, всі безчесні фіолетовими, а злі синіми. Чим більше людина зробила зла, тим темніший колір. Опишіть, що буде зі світом?
Прийом «Оживи малюнок».
Ви отримали чудовий дар, все що ви намалюєте - оживає! Що б ви намалювали?
Прийом «Перетворення людини в будь-який об'єкт».
Людина перетворюється на іншу людину, в тварину (птахів, звірів, комах, риб), в рослини (в дуб, троянду), в об'єкти неживої природи (каміння, вітер, олівець). Це багатий матеріал для нових казок.
Вправа «Додавання об'єктам неживої природи здібностей і якостей живих істот»
А саме: здатності рухатися, думати, відчувати, дихати, рости, радіти, жартувати, посміхатися.
- Хлопчик сидить верхи на палиці і уявляє її конем, а себе вершником.
- У яку живу істоту ти б перетворив повітряну кульку?
Вправа «Зміна звичних відносин між героями казок».
Нагадаємо такі ситуації: щука співає колискову, хоробрий заєць; боягузливий лев.
Завдання. Придумайте казку з таким неймовірним сюжетом: «Лисиця стала простакуватою в лісі, і всі звірі її обманюють».
Вправа «Дайте нову назву картині».
Дитині показують багато сюжетних картинок, листівок або репродукцій відомих художників і просять дати їм нові назви. Порівняйте, хто назвав краще: дитина або художник. Підставою для назви може бути сюжет, настрій…
Завдання. Наведіть 5 нових назв відомих картин.
Вправа «Фантастичне об'єднання»
Фантастичну ідею можна отримати поєднанням властивостей або частин двох, трьох об'єктів. Наприклад, риба + людина = русалка, кінь + людина = кентавр. Хто такі сирени? Одна і та ж пара об'єктів може дати різні ідеї.
Завдання. Запропонуйте 5 прикладів поєднання несподіваних якостей різних реальних істот.
Вправа «Як мені пощастило»
Як мені пощастило, - каже соняшник, - я схожий на сонце.
Як мені пощастило, - каже картопля, - я годую людей.
Як мені пощастило, - каже береза, - з мене роблять ароматні віники.
Завдання. Придумайте 5 варіантів такої гри.
Прийом «Прискорення – уповільнення»
Прискорювати або сповільнювати можна швидкість протікання будь-яких процесів. Щоб направити фантазію в цьому напрямку, задають питання типу: "Що буде, якщо?", "Що відбудеться, якщо?".
- Що буде, якщо Земля стане обертатися в 24 рази швидше? Доба буде тривати 1 годину. За 1 годину треба встигнути поспати, поснідати, сходити в школу (на 15 хв), пообідати, зробити уроки (за 3-4 хв), погуляти, повечеряти.
- Що буде, якщо пори року триватимуть по 100 років? (Тоді б люди, що народилися на початку зими, ніколи б не побачили зеленої трави, квітів, розливу річок)
Завдання. Запропонуйте три-чотири сюжети, пов'язані з зазначеним прийомом.
Вправа «Машина часу»
У вас з'явилася машина часу! Ви можете подорожувати в близьке і далеке минуле будь-якої країни, у близьке і далеке майбутнє будь-якої країни і бути там будь-який час. Але міняти там нічого не можна, можна тільки дивитися. Поки ви знаходитеся в минулому або в майбутньому, життя на Землі протікає по своїм звичайним законам.
"Домашній варіант": сидячи вдома, ви дивитеся в "Дзеркало часу" або подумки робите знімки "Фотоапаратом часу" або "Кінокамерою часу" або "Чарівним оком". Називаєте місце і час і, будь ласка, зображення готово.
- Що б ви хотіли подивитися в минулому?
- Якими були мама і бабуся, коли їм було стільки ж років, скільки мені зараз?
- Як жили динозаври?
- Що б ви хотіли подивитися в майбутньому?
- Ким я буду? Скільки у мене буде дітей?
- Поговорити зі своїм майбутнім сином.
Ось неймовірна ситуація. Із Землі послали повідомлення на далеку зірку. На цій зірці живуть розумні істоти, у них є машина часу. Вони послали відповідь, але помилилися, і відповідь прийшла на Землю раніше, ніж було надіслано повідомлення.
Завдання. Запропонуйте 5 сюжетів, пов'язаних з ефектом машини часу.
Вправа «Вільне фантазування»
Дітям пропонують пофантазувати на задану тему, використовуючи будь-які прийоми фантазування і будь-які їхні поєднання. На відміну від рішення якого-небудь серйозного завдання, можна пропонувати будь-які ідеї.
• Придумайте фантастичну рослину.
- На одній рослині одночасно ростуть всі відомі фрукти: яблука, груші, апельсини, авокадо, ананаси, манго, кокоси.
- На одній рослині ростуть відомі і невідомі фрукти, овочі та горіхи.
- Дивний кавун: всередині мармелад, а замість насіння - льодяники. Це теж можливо, тільки поливати його треба солодкою водою і медом.
- На одному дереві ростуть об'єкти живої і неживої природи.
- Квітка зроблена з шоколаду і ніколи не відцвітає, скільки його не їж.
• Придумайте фантастичну споруду.
Будівля майбутнього. Якими якостями повинен володіти будинок, якщо вага і розмір господаря змінюється 10 разів щогодини?
• Придумайте новий вид транспорту.
Ідеї :
- Синтетичний транспорт, який з'єднав в собі переваги всіх відомих видів транспорту: швидкість ракети, розкіш каюти вищого класу океанського лайнеру, непотрібність посадочних та злітних майданчиків гвинтокрила.
- Покриття дороги хвилясте чи трикутної форми. Придумай колесо, щоб не трясло на такій дорозі. Це теж буде винахід!
• Придумайте нове свято або конкурс.
- Свято квітів. У всіх на щоках намальовані квіти. У цей день можна розмовляти тільки китайською мовою квітів.
- Свято посмішок. Типу 1 квітня, але веселіше. Обманювати, бути веселим і жартувати.
- Свято прильоту ластівок.
- Свято першого комара.
Конкурс фантазерів.
Беруть участь дві команди. Кожна команда пропонує іншій команді різні завдання:
а) тему для гумористичного оповідання з 5 фраз,
б) об'єкт для складання загадки (стіл, вилка, телевізор);
в) початок оповідання. Наприклад. "Мій друг Микола запросив мене в кругосвітню подорож"; г) пропонується якийсь прийом фантазування. Треба, використовуючи цей прийом, придумати неймовірну історію.
Придумати драматичний сюжет.
- Мама понад усяку міру балувала дочку. Що сталося з мамою та донькою?
- Людина заблукала, випадково знайшла будинок мисливців і прожила там 7 років. Як вона там жила? Що їла, у що одягалася?
Придумайте нову фантастичну гру.
Щоб придумати нову гру, треба придумати неймовірні умови і правила цієї гри.
- Шахові фігури зроблені з шоколаду; виграв фігуру противника і можеш її відразу ж з'їсти.
- Гра "Їстівні шашки". Вони дійсно стають їстівними, але тільки після того, як будуть чесно виграні. Придумайте, якими особливими властивостями буде володіти виграна дамка і шашка?
Метод перенесення властивостей.
Розглянемо дуже веселий і простий (для того, хто вміє фантазувати) метод наділення звичайних предметів зовсім незвичайними для них властивостями, взятими, однак, у звичайних предметів. У науці цей метод називається методом фокальних об'єктів.
Алгоритм дуже простий.
Перший крок: вибирається предмет, який хочуть удосконалити або надати йому абсолютно незвичайні властивості. Для дітей це може бути іграшка, лялька, м'ячик, зошит, підручник, класний журнал, тварина, рослина чи людина. Це буде так званий фокальний об'єкт. Наприклад, виберемо як фокального об'єкта ляльку Барбі. Здається, вона вже - межа вигадки в класі ляльок.
Другий крок: вибирають кілька випадкових об'єктів. Наприклад: електрична лампочка, повітряна кулька, телевізор.
Третій крок: для цих випадкових об'єктів складається перелік їхніх характерних властивостей, функцій і ознак.
Електрична лампочка - світиться, тепла, прозора, перегорає, включається в електромережу.
Повітряна кулька - літає, надувається, не тоне, відскакує.
Телевізор - показує, говорить, співає, має ручки управління.
Четвертий крок: сформульовані властивості переносяться на фокальний об'єкт.
Отже, що ж вийде? Давайте фантазувати і особливо не піклуватися про реальну можливість реалізувати придумане.
Можна використовувати комбінацію властивостей. Як правило, серед нісенітниць попадаються оригінальні ідеї, які не подарує метод проб і помилок. Метод фокальних об'єктів є прекрасним методом розвитку уяви, асоціативного мислення і серйозного винахідництва.
Комбінація прийомів.
"Вищим пілотажем" фантазування є використання багатьох прийомів одночасно або послідовно. Використовують один прийом і до того, що вийшло, додають новий прийом. Це веде дуже далеко від початкового об'єкта і куди приведе - зовсім невідомо. Але це під силу тільки сміливо мислячій людині.
Завдання. Візьміть який-небудь казковий об'єкт (Буратіно, Колобок) і застосуйте до нього послідовно 5-10 прийомів фантазування. Що вийде?
Вправа «Новий спосіб застосування предмета»
Дитина закриває очі, а потім по команді мами відкриває їх і називає перший предмет, що потрапив в його поле зору. Завдання - знайти щось незвичайне в цьому звичайному предметі. Наприклад, названий стілець. Завдання - знайти новий, незвичний спосіб використання цього звичайного предмета.
На стільці можна сидіти. А ще як можна використовувати стілець? Варто запропонувати дитині придумати кілька способів застосування таких предметів, як стіл, пластикова пляшка з-під газованої води, лінійка, порожня коробка. Краще дати дитині ці предмети в руки, щоб вона могла ними маніпулювати.
Вправа «Чарівні назви»
Ще одна можливість розкриття дивного і незвичайного в найпростіших і відомих речах виникає тоді, коли ми можемо дати цим речам яскраві назви. Недарма маленькі діти часто роблять це спонтанно. Наприклад: лопатка - копалка, праска - гладюг, каструля - варілка. Можна попросити дитину придумати, як інакше можна назвати такі предмети, як молоток, дзеркало, ключ від дверного замка, магнітофон, велосипед, комп'ютер, ложку. Речей, яким можна дати нові оригінальні та кумедні назви, багато в будь-якій квартирі. Можна пограти з дитиною так: по черзі пропонувати один одному предмети для придумування нової назви.
Вправа «Домашній театр»
Дитині пропонується уявити, що він перетворився в:
• тигра, який пробирається в джунглях;
• робота;
• орла, який летить над скелями;
• куклу Барбі;
• інопланетянина;
• киплячу каструлю;
• авторучку, в якій скінчилися чорнило;
• букву А.
Вправа «Фантастичний малюнок»
Можна влаштувати конкурс на найоригінальніший малюнок. Нехай всі діти спробують намалювати, як може виглядати:
• тварина з іншої планети;
• незвичайний будиночок;
• злий чарівник в дитинстві;
• сумний комп'ютер;
• хитрість.
Гра «Чарівні окуляри»
Ведучий розповідає про пори року, як вони впливають на природу, тварин, людей. Потім говорить: «От чарівні окуляри, вони показують майбутнє. За три місяці, коли прийде весна, ми подивимося крізь них, і що ми побачимо?..» (літо). І т. ін.
Гра «Скринька з казкою»
Ведучий пропонує виймати довільно фігурки з коробки. Треба вигадувати, ким або чим цей предмет буде в казці. Після того як перший гравець сказав 2—3 речення, наступний виймає інший предмет і продовжує розповідь. Коли історія закінчилася, предмети збирають разом, і починається нова історія. Важливо, щоб кожного разу вийшла закінчена історія, та щоб дитина в різних ситуаціях вигадувала різні варіанти дій із тим самим предметом.
Гра «Чарівна труба»
Ведучий показує «чарівну трубу» і говорить, що якщо подивитися крізь неї на предмет, то він змінить свої властивості на протилежні. Ведучий просить малюків подивитися крізь трубу на предмети й розповісти, як вони змінилися.
Гра «Стара казка на новий лад»
Ведучий згадує з дитиною казку, використовуючи картинки.
Попросіть дитину вигадати «казку навпаки»: ведмеді заблукали й потрапили до дівчинки. Що вони стали б робити, як повелися?
Вправа "Творче осяяння"
Протягом двох хвилин, використовуючи 14 слів, придумайте зв'язну розповідь. Можна ставити слова зі списку в будь-якому порядку, а також додавати будь-які інші слова.

Вправа "Письменник"
Даються три слова. Наприклад, стіл, кавун, вагон. Необхідно придумати як можна більше пропозицій, в кожному з яких були б використані всі три слова. Слова можна змінювати будь-яким способом.
Вправа "Римуємо імена"
Учасникам необхідно скласти риму на своє ім'я, яке починається словами: "Моє ім’я..."
Приклад:
• Моє ім’я Ніна, я прийшла з магазину!
• Моє ім’я Саша, у мене згоріла каша!
• Моє ім’я Надія, хай збуваються ваші мрії!
• Моє ім’я Рита, в городі все полито!
Вправа "Зав’яжи шнурок"
За дві хвилини знайдіть як можна більше застосувань для взуттєвого шнурка і запишіть їх. Для цієї вправи можна брати будь-який інший предмет: зубну щітку, олівець, сірник. і т.д.
Вправа "Прочитай текст"
Пропонується читати зв'язний текст з пропусками букв. Спочатку в тексті пропадає по одній букві, потім по дві, далі по три. Чим кмітливіша людина, тим довше вона зможе читати цей текст, незважаючи на пропуски. У цьому йому допоможе контекст.
Вправа "Оповідання"
Учасникам пропонується скласти розповідь із назв кіно або відеофільмів.
Вправа "Придумай"
Пропонується придумати нове застосування предметів:
• порожній консервній банці,
• повітряній кульці, яка лопнула,
• порожньому стрижню від ручки.
Вправа "Заголовки"
Пропонується скласти розповідь з вирізаних газетних заголовків на час.
Гра "На щастя. На жаль"
Гравцям належить написати оповідання. Кожен учасник придумує свою пропозицію, яка обов'язково має починатися словами "На щастя" або "На жаль" (поперемінно).
Той, хто готовий бути першим, отримує м'яч. Закінчивши пропозицію, він передає м'яч іншому учаснику, і історія продовжується. Довжина історії не встановлена заздалегідь. Будь-який гравець може прийняти рішення закінчити її, якщо визнає це за потрібне.
Вправа "Перетворення"
Для технічного розвитку інтелекту дуже корисно уявляти собі конструкцію різних машин і приладів, а також принципи їх роботи. Пропоную вам нову і ефективну вправу. Якщо ви не знаєте, який принцип роботи того чи іншого приладу - просто придумайте його!
1. Уявіть собі, що ви - це аркуш паперу, ось-ось готовий відправитися в копіювальний апарат. Закривши очі, в максимальних подробиці уявіть процес, що відбувається з вами.
2. Уявіть, що ви - бензин у бензобаці автомобіля, який потрапляє у двигун. Ви перетворюєтеся в вибухову силу і рухаєте автомобіль. Закривши очі, в максимальній подробиці уявіть процес, що відбувається з вами.
3. Уявіть, що ви - сигнал, випромінюваний передавачем місцевої телестанції. Закривши очі, максимально докладно уявіть собі ваш шлях від антени передавача до перетворення на картинку на телеекрані.
4. Уявіть, що ви перетворилися на власний голос і робите шлях від вашої телефонної трубки через супутник зв'язку в телефонну трубку вашого друга, що знаходиться на протилежному кінці планети. Закривши очі, уявіть собі свою подорож якомога детальніше.
Вправа "Велика літера"
Щоб стимулювати появу творчих ідей, потрібно навчитися вишукувати асоціації в звичайному потоці думок. Цю вправу можна виконувати в будь-якому місці, в будь-який час із будь-якої буквою!
Почнемо з букви Ж. Протягом трьох хвилин запишіть як можна більше слів, що починаються з букви Ж.
Вправа "Постав точку"
Завдання: Ось вам аркуш паперу з намальованим на ньому колом. Поставте крапку, де хочете! (І ніяких додаткових коментарів).
Оцінка: По мірі зростання оригінальності мислення точка розташовується так: в центрі кола, на цій стороні аркуша, але в центрі кола, на іншій стороні аркуша, на зрізі аркуша (на його межі).
Вправа-активатор "Апельсин"
Перекидаючи один одному м'ячик, давати будь-які можливі визначення апельсину.
Гра "Пошук спільних властивостей"
Дітям пропонуються два слова, мало пов’язані між собою.
Наприклад: страва та човен, олівець і вугілля, крейда і борошно, матрьошка і конструктор, консервна банка і чашка і т.д.
Гра "Не може бути"
Будь-хто з учасників групи називає щось неймовірне: річ, явище природи, незвичайна тварина, розповідає випадок, решта оцінюють його ідею словами "буває" або "не буває" залежно від її реальності. Виграє той, хто придумає 5 таких сюжетів, і ніхто жодного разу йому не скаже: "Буває".
Гра "Античас"
Кожному з учасників пропонується тема для невеликого оповідання. Наприклад, "Театр", "Магазин", "Дипломат", "Подорож за місто". Той, хто отримав тему повинен розкрити її, описуючи всі пов'язані з нею події "навпаки" - якщо б у зворотний бік прокручувалася кінострічка.
Гра "Що було б, якщо б"
Хто-небудь із дітей придумує найфантастичніші ситуації, а інші повинні знайти найбільш можливі рішення. Наприклад:
- "Якщо кожна людина з народження придбає властивість читати думки іншого, як зміниться життя на землі".
- "Якщо б раптом зникла сила тяжіння на Землі, тобто всі предмети і істоти втратили б свою вагу, то..."
- "Якби всі люди раптом втратили дар мови, то..."
Гра "Перевтілення"
Учасники зручно розташовуються. Один з них отримує вказівки від провідного або від свого сусіда перетворитися на певну річ. Він повинен уявити себе цією річчю, зануритися в її світ, відчувати її "характер". Від імені цієї речі він починає розповідь про те, що її оточує, як вона живе, що відчуває, про її турботи, пристрасті, про її майбутнє й минуле. Закінчивши розповідь, учасник дає завдання "сусідові" для продовження гри, а інші учасники вгадують, ким був їх товариш у своїй уяві.
Гра "Групова картина"
Всі учасники розсідаються кругом. Один з них тримає в руках чистий аркуш паперу і намагається уявити собі написану картину. Він починає детально описувати частину (елемент) картини, а всі намагаються собі побачити на аркуші те, про що він говорить. Потім лист передається наступному учаснику, і він продовжує створення уявної картини, доповнюючи вже "написане" новими деталями. Лист передається далі. Ведучий повинен попередити учасників, що це має бути саме картина, а не сюжет. Описи повинні бути досить докладними, щоб можна було однозначно встановити з ним просторове взаєморозміщення предметів. Закінчення роботи оголошується учасникам, які вважають, що картина вже надмірно перевантажена деталями.
Вправа «Незакінчені фігури»
Діти отримують аркуші паперу з намальованими на них фігурками (колами, квадратами, трикутниками, різними ламаними лініями і т. д.). У кожної дитини набори фігурок повинні бути однаковими. Треба за 5 - 10 хвилин домалювати фігуркам все, що завгодно так, щоб вийшли предметні зображення. Коли дитина здає листочок, учитель обов'язково запитує, як можна назвати кожен із восьми малюнків і підписує під кожною картинкою її назву.
Вправа «Вивчення географічної карти»
Дитині дається карта - туристська маршрутна схема із зображенням річки. По берегах річки нанесені схематичні зображення: міст, залізниці, і т. д. Дітям кажуть: «Бачиш, по річці пливе пароплав. Уяви собі, що ти стоїш на палубі, дивишся на береги. І ось про все, що ти бачиш і відчуваєш, розкажи, будь ласка, мені».
Можливі такі варіанти оповідань:
• Діти сумлінно перераховують все, що бачать на карті, нічого не додаючи від себе, ніяких образів у них не виникає.
• Сюжетний розповідь відсутня, але діти розповідають багато, іноді дуже емоційно, вільно уявляють себе на пароплаві.
• Діти дають зв'язну розповідь про уявну подорож. Такі розповіді емоційні, барвисті, велику роль у них відіграє уява.

Вправа «Завершення розповіді»
Дітям пропонується початок, будь - якого оповідання. Наприклад: «Був ясний сонячний день. По вулиці йшла дівчинка та вела на повідку смішного цуценя. Раптом звідки не візьмись ... ».
Необхідно придумати продовження і закінчення розповіді. Час роботи - 10 хвилин.
Розповідь можна оцінити за такими критеріями:
- Закінченість оповідання;
- Яскравість і оригінальність образів;
- Незвичайність повороту і сюжету;
- Несподіванка кінцівки.
Вправа «Метелики»
На картинці візерунки залишилися тільки у одного метелика. Придумай візерунки для інших метеликів і розфарбуй їх.

Вправа «Крапка»
Подивися, як можна, з'єднуючи точки, зробити малюнок. Спробуй намалювати що-небудь сам, з'єднуючи точки.

Категорія: Досвід роботи | Додав: natalyapopova1970
Переглядів: 956 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Міні-профіль
П`ятниця
2024-04-26
21:00


Корисні посилання
Управління освіти Бахмутської міської ради
Бахмутський НВК №11
Виховна робота ЗОШ №18
Методичний портал

«Методичний портал»

Наші свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання