Субота, 2024-04-27, 05:48
Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Головна | Каталог файлов | Реєстрація | Вхід
Все для вчителя
Категорії розділу
З досвіду роботи Адміна [19]
Досвід роботи [40]
Для учнів, батьків
Говори правильно!
Поспілкуємось?
200
Пошук
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 209
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Посетители за день

Код кнопочки
Сайт учителя Петриченко Ольги Вікторівни




Життя сайту
Головна » Файли » З досвіду роботи » Досвід роботи

Ігрова діяльність на уроках Інформатики у початкових класах
2019-04-12, 19:11

Ігрова діяльність на уроках Інформатики у початкових класах
На сьогоднішній день центром уваги є учень як особистість. Тому завданням сучасного вчителя є правильно вибрати форми та художні засоби організації навчальної діяльності учнів. У початковій школі потрібно закласти у дітей первинні навички інформаційної культури, початки комп'ютерної грамотності, забезпечити поступальність у навчанні. Психологи стверджують, що основні логічні структури мислення формуються у віці 5-10 років. Необхідно підготувати мислення учнів до сприйняття ними сучасних інформаційних технологій. Ці інформаційні технології володіють рядом прийомів і методів, що дозволяють аналізувати і моделювати навколишній світ. Опановуючи ці прийоми, дитина вчиться мислити логічно, системно і складно.
Найдавнішим засобом виховання і дітей є гра. Ігри доповнюють традиційні форми навчання дітей і сприяють активізації процесу навчання. У зв'язку з цим особливе значення мають ігрові форми навчання і виховання дітей.
Гра ─ це природна форма навчання для дитини, частина його життєвого досвіду. Передаючи знання за допомогою гри, вчитель не тільки задовольняє сьогоднішні, але і враховує майбутні інтереси школяра. Якщо вчитель використовує на своїх уроках гру, то він організовує навчальну діяльність виходячи з природних потреб дитини.

Фото «Нестандартний урок Інформатики»
Цікавість до вивчення інформатики, та й інших предметів, багато в чому залежить від того, як проходять уроки. На уроках інформатики потрібно якомога ширше застосовувати нетрадиційні форми. Навіть на самих гарних уроках елемент обов'язковості стримує розвиток захопленості предметом.
Треба дбати про те, щоб на уроках кожен учень працював активно і захоплено, і використовувати це як відправну точку для виникнення і розвитку допитливості, пізнавального інтересу. Тому багато вчителів інформатики ведуть пошук нових ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які активізували б розумову діяльність учнів, стимулювали б їх до самостійного набуття знань. Особливо важливо це в початковій школі, коли формуються і визначаються постійні інтереси і схильності до того чи іншого предмету. І в цей момент треба розкрити перед дитиною привабливі сторони інформатики, інакше його інтереси замкнуться на комп'ютерних іграх та соціальних мережах.

Фото «Ігрові технології як метод навчання учнів»
Процес інформатизації суспільства стає все більш динамічним. Щоб на уроках кожен учень працював зацікавлено та активно, вчителі шукають нові ефективні методи навчання і такі методичні прийоми, які активізували б розумову діяльність учнів, стимулювали б їх до самостійного набуття знань. І це завдання не тільки і, навіть, не стільки змісту освіти, скільки використовуваних технологій навчання. Серед різноманітних напрямів нових педагогічних технологій найбільш ефективним для початкової школи є використання ігрових технологій.
До необхідності перегляду змісту, цілей, форм, методів, та засобів навчання учнів призводять нові вимоги, які ставить перед освітніми системами інформаційне суспільство, психолого-педагогічні особливості дітей, які виросли у світі, де переважають мобільні технології, інтернет, взаємодія та комунікація. Використання ігрових технологій активує учнів до роботи, підвищує мотиваційну сферу навчальної діяльності, що визначається рядом факторів: характером самої навчальної діяльності школярів, сформованістю її структурних компонентів (навчальних завдань, навчальних дій, самоконтролю та самоаналізу), змістом учіння для кожного учня; взаємодії в ході гри з іншими учасниками ігрового проекту; зрілістю цілей, характером мотивів, які супроводжують процес виконання навчально-ігрового проекту; формою організації навчального процесу та способом взаємодії усіх учасників кожної групи, що залучена до гри.
Перед сучасною школою стоїть завдання розвинути ініціативу, самостійність, творчий потенціал учнів. Пріоритетом сучасної освіти стає навчання, орієнтоване на самовдосконалення і самореалізацію особистості. У початковій школі відбувається зміна провідної діяльності дитини від ігрової до навчальної.

Фото (Ігрова технологія «Вивчаємо світ Інтернету»)
Гра − особливо організоване заняття, яка потребує напруги емоційних і розумових сил. Гра завжди передбачає вживання рішення і бажання виграти, загострює розумову діяльність граючих. Діти, проте, з цього не замислюються, їм гра, передусім - захоплююче заняття.
Вчитель, як чарівник, використовуючи ігрові технології, здатний перетворити звичайний навчальний процес в незабутню дію. Що може бути цікавіше для дитини, ніж гра? Важливу роль відіграє правильно підібраний матеріал, який відповідає віковим та розумовим особливостям дитини.
З’ясовано, що розробка навчально-ігрових проектів є складним процесом, який мотивує та активізує розумову діяльність учнів.У процесі педагогічного дослідження визначено сучасний стан і тенденції використання ігрових технологій при підготовці майбутніх учителів інформатики, обґрунтовано необхідність створення методичної системи формування вмінь використання ігрових технологій вчителями на уроках інформатики.
Ряд авторів, зокрема О. Прутченков, П. Вербицька, О. Пометун, Н. Морзе, Дементієвська, П. Кендзьор, Н.О. Барна в тій чи іншій мірі ставили перед собою завдання формування інформативної компетентності учнів як основи формування широких соціальних мотивів учнів.
Переваги ігрових технології у тому, що їх використання допомагає зняти психологічні бар’єри у взаємодії учнів з комп’ютером, створювати умови для самовираження дитини, розвивати потребу в творчій діяльності, підсилювати мотивацію до навчання, а вчитель займає активну позицію і за необхідності стає проміжною ланкою між комп’ютером і учнем під час занять.

Фото «Ігрова діяльність на уроці Інформатики»
У той же час, залучення школярів до ігрової діяльності в початковій школі орієнтоване на те, щоб дати дітям у руки інструмент, за допомогою якого вони змогли б у середній ланці створювати проекти, що допомагають досліджувати навколишній світ і адаптуватись у ньому.
Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, які повинні виступати як засіб спонукання, стимулювання учнів до навчальної діяльності. Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при урочної формі занять проходить за такими основними напрямками:
• дидактична мета ставиться перед учнями у формі ігрової задачі;
• навчальна діяльність підкоряється правилам гри;
• навчальний матеріал використовується в якості її засобу;
• в навчальну діяльність вводяться змагання, які сприяють переходу дидактичних завдань в розряд ігрових;
• успішне виконання дидактичного завдання зв'язується з ігровим результатом.
В ігровій діяльності педагог спонукає дитину до діалогу, спрямовує свої зусилля на створення атмосфери довіри і взаєморозуміння; сприяє самовираженню. Не випадково в навчально-пізнавальної діяльності грі, як методу віддається перевага.
Педагогічні ігри - досить велика група методів і прийомів організації педагогічного процесу. Основна відмінність педагогічної гри від гри взагалі полягає в тому, що вона має суттєвою ознакою - чітко поставленою метою навчання і відповідним їй педагогічним результатом.
На думку психологів, у дитинстві має бути багато доброго, цікавого і хорошого, навіть якщо дитина розуміє, що реальність не така чудова, тоді в дорослому житті так чи інакше все це хороше обов'язково знайде вихід, щоб людина була більш щасливою, здатним до творення. співчуттю, жила повноцінним життям, і нам вчителям важливо про це пам'ятати. Ігрова ситуація, крім навчальної, здатна вирішити багато виховних і розвиваючих завдань без зайвих зусиль.
Сучасна освіта вже характеризується варіативністю і різноманіттям як у змісті, так і в технологіях, що використовуються в навчально-виховному процесі. Технологія (від грец. «Техне» − мистецтво, майстерність, вміння, і «логос» - вчення, наука, закон; буквально - це вчення про майстерність, умінні фахівця).
Ігрові уроки − це вміння вчителя показати свою майстерність, мистецтво, знання предмета, свій артистизм.
Ігри − поняття багатогранне. Існують різні види ігор застосовуваних на уроках. Ігри можна розділити на:
• індивідуальні,
• парні,
• групові,
• загальнокласних.
За освітнім завданням розділяють на ігри, які:
• вивчають новий матеріал,
• формують вміння та навички
• і великий пласт ігор узагальнюючого повторення і контролю знань.
За типами ігри буваюь:
• пізнавальні,
• рольові,
• ділові,
• комплексні гри
Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, які повинні виступати як засіб спонукання, стимулювання учнів до навчальної діяльності. Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при урочної формі занять проходить за такими основними напрямками:
• дидактична мета ставиться перед учнями у формі ігрової задачі;
• навчальна діяльність підкоряється правилам гри;
• навчальний матеріал використовується в якості її засобу;
• в навчальну діяльність вводяться змагання, які сприяють переходу дидактичних завдань в розряд ігрових;
• успішне виконання дидактичного завдання зв'язується з ігровим результатом.
При використанні дидактичних ігор дуже важливо стежити за збереженням інтересу школярів до гри. При втраті інтересу до гри вчителеві слід своєчасно прийняти дії, що ведуть до зміни обстановки. При відсутності інтересу чи згасання його ні в якому разі не слід примусово нав'язувати гру дітям, так як гра як обов'язок втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення; в цьому випадкуз ігрової діяльності випадає найцінніше - її емоційний початок.

Фото «У світі Інформатики»
Дуже важливо гру проводити виразно. Якщо вчитель розмовляє з дітьми сухо, байдуже, монотонно, то діти ставляться до занять байдуже, починають відволікатися. В таких випадках буває важко підтримати їх інтерес, зберігати бажання слухати, дивитися, брати участь у грі. Нерідко це і зовсім не вдається, і тоді діти не отримують від гри ніякої користі, вона викликає у них тільки стомлення. Виникає негативне ставлення до заняття. При наявності інтересу діти займаються з великою охотою, що благотворно впливає і на засвоєння ними знань.
Засоби і способи, що підвищують емоційне ставлення дітей до гри, слід розглядати не як самоціль, а як шлях, що веде до виконання дидактичних завдань. Вчитель сам повинен певною мірою включатися в гру, інакше керівництво і вплив його будуть недостатньо природними. Уміння включатися в гру − теж з показників педагогічної майстерності. Цікава гра, що доставляє дітям задоволення, робить позитивний вплив і на проведення наступних ігор.
Доцільність використання дидактичних ігор та ігрових моментів на різних етапах уроку різна. Так, наприклад, при засвоєнні нових знань можливості дидактичних ігор значно поступаються більш традиційним формам навчання. Тому ігрові форми занять частіше застосовують при перевірці результатів навчання, вироблення навичок, формуванні вмінь.
Необхідно застосувати ігрові технології на уроках в початкових класах, так як цінність гри в психолого-педагогічному контексті очевидна. За умови адекватного ставлення дорослих до дитячої гри та розумного використання її потужного психолого-педагогічного потенціалу.
Гра здатна стати тим оптимальним інструментом, який комплексно забезпечує:
• Успішність адаптації дитини в новій ситуації розвитку;
• Розвиток молодшого школяра як суб'єкта власної діяльності та поведінки, його ефективну соціалізацію;
• Збереження та зміцнення його морального, психічного та фізичного здоров'я.
Гра займає значне місце в перші роки навчання дітей у школі. Спочатку учнів цікавить тільки сама форма гри, а потім вже і той матеріал, без якого не можна брати участь в грі.
Включення в урок ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим, пізнавальним, створює у дітей бадьорий робочий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні матеріалу. Багато ігр та вправ будуються на матеріалі різної складності, це дає можливість здійснювати індивідуальний підхід, забезпечувати участь в одній грі учнів з різним рівнем знань.
Гру і ігровий момент можна використовувати на різних уроках. Це може бути урок пояснення нового, урок закріплення пройденого, інтегрований урок комбінований урок, і т.д. Гру або ігровий момент можна провести і на різних етапах уроку. Особливо велике поле діяльності в застосуванні ігор та ігрових моментів саме в початковій школі.
Важко сперечатися з їх ефективністю в навчальному процесі. Діти − частина суспільства, яке постійно вдосконалюється у світі комп'ютерних технологій. І хочемо ми цього чи ні, дитина буде освоювати цей світ. Наше завдання бути попереду, щоб показати правильний шлях. Учень не повинен бути пасивним спостерігачем, він повинен бути активним творцем.
Мета гри − спонукати інтерес до пізнання, науці, книзі. І якщо ми вкладемо освітній зміст в ігрову оболонку, то зможемо вирішити одну з ключових проблем педагогіки − проблему мотивації навчальної діяльності.
Використання ігрових технологій на уроках інформатики
Сьогодні в системі загальної освіти сучасної людини інформатика розглядається як найважливіший компонент, який грає значиму роль у вирішенні однієї з пріоритетних завдань освіти − розвиток пізнавальної активності, формуванні цілісного світогляду, системно-інформаційної картини світу, навчальних та комунікативних навичок та основних психічних якостей учнів, у тому числі і молодших школярів. Тому основне завдання вчителя − вибрати форми і методи організації навчальної діяльності, які повинні відповідати поставленої мети − розвитку особистості учня.
У навчанні інформатики склалася унікальна обстановка, коли практика випереджає теорію. Ще не переосмислені цілі й завдання викладання, на стадії обговорення перебувають нові концепції, й підходи, але у практику вже потужно вторгаються нові й методи, створюється досвід, який настійно вимагає наукового узагальнення і осмислення.

Початковий етап навчання інформатики носить розвиваючий характер і покликаний закласти основи загальної інформаційної культури школярів, дати початкові уявлення про інформацію та інформаційних процесах в навколишньому світі, стати основою інтеграції предметів початкової школи.
У навчанні інформатики склалася унікальна обстановка, коли практика випереджає теорію. Ще не переосмислені цілі і завдання викладання, в стадії обговорення знаходяться нові концепції та підходи, але в практику вже потужно вторгаються нові форми і методи. Однак незважаючи на накопичений досвід навчання інформатики в початковій школі, питання, пов'язані з впливом даного предмета на навчальний процес в цілому, і що випливають звідси проблеми відбору змісту навчання та методів формування навчально-пізнавальної діяльності на уроках залишаються недостатньо дослідженими.
Інтерес до вивчення інформатики в чому залежить від того, як проходять уроки. Навіть на самих хороших заняттях елемент обов'язковості стримує розвиток захопленості предметом. Тому на уроках інформатики потрібно якомога ширше застосовувати нетрадиційні форми і методи навчання.
Гра завжди передбачає прийняття рішення, і бажання перемогти загострює розумову діяльність учасників. Діти, однак, над цим не замислюються, для них гра, перш за все, - захоплююче заняття. Тим-то вона і приваблює педагогів, в тому числі і вчителів інформатики. Використовуючи найчастіше у своїй педагогічній практиці ігрову технологію, вважаю її найбільш ефективною на заняттях у початковій школі, так як це особливо організоване заняття, що вимагає напруги емоційних і розумових сил.

Важливим завданням в курсі інформатики є засвоєння дітьми правильної предметної термінології.
Ігрові технології є видами педагогічних технологій, методом навчання у якого є гра. Гру як засіб навчання, передачі досвіду старших поколінь молодшим люди використовували з давнини. Широке застосування гра знаходять у народної педагогіці, в дошкільних і позашкільних установах. Існує безліч класифікацій ігор, у цьому дослідженні особливо виділено класифікаційна модель по структурним елементам уроку: гри вивчення нового матеріалу, гри закріплення, гри для перевірки знань, узагальнюючі гри, релаксційні гри − паузи. Ігри є цінним засобом виховання розумової активності дітей, активізують психічні процеси, але у тому випадку, якщо проводить її тлумачний організатор.
В сучасній школі, що робить ставку активізацію й інтенсифікації процесу, ігрова діяльність уроках інформатики використовують у ролі елементів уроку або його частини (запровадження, пояснення, закріплення, вправи, контролю). Найбільш доцільно її застосування під час уроків закріплення, систематизації чи повторення матеріалу.
Ігрова форма занять створюється з допомогою ігрових прийомів і ситуацій, що дозволяють активізувати пізнавальну діяльність учнів. При плануванні гри дидактична мета перетворюється на ігрову завдання, навчальна діяльність підпорядковується правил гри, навчальний матеріал використовують як кошти на гри, в навчальну діяльність вводиться елемент змагання, який переводить дидактичну завдання ігрову, а успішне виконання дидактичного завдання пов'язують із ігровим результатом.

Тетяна Коврига,
КЗ «ЗШ I-III ст., №8 ВМР»

Категорія: Досвід роботи | Додав: bobrivnik
Переглядів: 594 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Міні-профіль
Субота
2024-04-27
05:48


Корисні посилання
Управління освіти Бахмутської міської ради
Бахмутський НВК №11
Виховна робота ЗОШ №18
Методичний портал

«Методичний портал»

Наші свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання