Сайт учителя початкових класів ПЕТРИЧЕНКО ОЛЬГИ ВІКТОРІВНИ Бахмутського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 - багатопрофільний ліцей" Бахмутської міської ради Донецької області
Тема. Веселка здоров'я. В.Сухомлинський«Усмішка» Мета: розширювати знання учнів про творчість українського педагога і письменника В.Сухомлинського; розвивати увагу,образне мислення, удосконалювати вміння визначати зміст твору за схемами-малюнками, вибірково читати; збагачувати словниковий запас; формувати комунікативну,інформаційну,здоров'язбережувальну компетентність; виховувати в учнів взаємоповагу, доброзичливе ставлення до оточуючих Обладнання: портрет В. Сухомлинського, «Веселка здоров'я»,картки для групової роботи,кольоровий папір, ножиці, кошик з яблуками ІКТ. Мультимедійний проектор, презентація «Веселка здоров'я»
Хід уроку І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Емоційне налаштування. Наш девіз: «Ми – найкращі, ми -згуртовані, ми - старанні, ми-усміхнені»
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ 1. «Загадкова стрічка» (учениця загадує загадку про веселку) Тільки дощик прошумів За лужком, за лісом, Хтось у небі рушничок Вишитий повісив. Хто вгадає з діточок, Що воно за рушничок? - Саме з веселкою пов’язана тема нашого уроку. Сьогодні ми спробуємо зі звичайної райдуги, яка намальована на дошці, зробити ВЕСЕЛКУ ЗДОРОВ'Я. Для цього ми попрацюємо в групах і прочитаємо оповідання В.Сухомлинського «Усмішка». Проблемне питання: - Чи може усмішка людини вплинути на здоров'я ? (відповіді учнів)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТА МОТИВАЦІЯ ЗНАНЬ 1.Вправа «Вибір дороги» (Слайд № 2)
Уявіть, що ви потрапили до казкового лісу. Перед вами відкрився вказівник з трьома дорогами: направо підеш-багато золота знайдеш, але все здоров'я втратиш; наліво підеш - половину золота знайдеш, й половину здоров'я втратиш; прямо підеш-нічого не знайдеш, але здоров'я збережеш. - Який шлях оберете ви? Чому?(Обговорення у групах) - 2.Групова робота 1)Обговорення 2)Виступи лідерів - Я і не сумнівалася, що ви оберете правильний шлях, що дозволить зберегти здоров'я. Далі я пропоную зі звичайної райдуги, яка намальована на дошці, зробити ВЕСЕЛКУ ЗДОРОВ'Я. Для цього ми прикрасимо її яскравими зірочками, які знаходяться у вас на партах. Але спочатку треба виконати запропоновані на ній завдання.
3. Групова робота. «Пошук рішення» - Що повинна робити людина для того, щоб бути здоровою? 1група. Повноцінно харчуватися Загартовувати свій організм Лінуватися
2 група. Займатися фізкультурою і спортом Дотримуватися правил гігієни Бути постійно невдоволеним
3 група. Дотримуватися режиму дня Вживати вітаміни та мед Бути злим
4 група. Посміхатися Палити цигарки Їсти багато солодощів
1) Робота за картками 2) Обговорення 3) Вибір ознак здоров'я 4) Виступи представників груп 5) Кріплення зірочок до веселки 6) Перевірка (Слайди №3-6)
4.Вправа «Питання-Відповідь» - Що ще допомагає нам зберігати й зміцнювати здоров'я? Відповіді учнів: 1 учень. Живи, добро звершай, Та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи й звіра. Нехай живе ця істина стара: Людина починається з добра! ІІ учень. Хто живий - той мусить жити- Вірно це, і це не "ніби", Тож подайте всім, хто просить, Хоч малий окраєць хліба!
ІІІ учень. Причастуймо милосердям Тих, хто прагне чистослова, Треба жити з добрим серцем, Треба жити у любові!
* Фізкультхвилинка (Слайди №7-14)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за оповіданням В.Сухомлинського «Усмішка» 1. Слово про В. О. Сухомлинського 2.Словникова робота (Слайди № 15-19) ПОЧИМЧИКУВАЛА - ПІШЛА ТУПАЛА - СТУПАЛА З ГЛУХИМ ЗВУКОМ БРОВИ НАСУПЛЕНІ –СЕРДИТИЙ, НЕВДОВОЛЕНИЙ ВИД ЛЕТІВ ПОВАГОМ–ПЕРЕСУВАВСЯ В ПОВІТРІ ЗА ДОПОМОГОЮ КРИЛ ЗАТЬМАРИВСЯ–СТАВ СУМНИМ, ПОХМУРИМ,ЗАЖУРЕНИМ; ЗАСМУТИВСЯ ЦІПОК - ПАЛИЦЯ 3.Методика «Реакція читача». Вправа «Порушена послідовність» Текст розділений на 4 частини (1 частина для кожної групи). Учням пропонується за слайдом презентації з'ясувати послідовність частин оповідання. 1 група – ІІ частина (Слайд №21) Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи. Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться. Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним? Уже в глибині її душі піднялася маленька хвиля страху, але вона усміхалась, вона несла назустріч дідові свою усмішку й закликала його: «Усміхніться й ви, дідусю!»
2група – ІV частина (Слайд №23) Дівчинка йшла собі луками далі. Її серце затремтіло, коли вона побачила — знову назустріч хтось іде. Придивляється — аж то бабуся, з ціпком старенька дибає.Дівчинка насторожилась і запитливо глянула в її очі. Бабуся усміхнулась. І такою доброю та щирою була усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами. Мов маленькі сонця, знову заясніли кульбабки, задзвеніли бджоли й джмелі, заграв на срібних струнах жайворонок.
3група – І частина (Слайд №20) Був сонячний травневий ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, в блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок. Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
4група – ІІІ частина (Слайд №22) Та дід не усміхнувся. Погляд його залишався похмурим, брови — насупленими, очі — злими.Страх оволодів серцем дівчинки. Усмішка погасла на її лиці. І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ. Зелений луг посірів. Жовті сонечка кульбабок перетворилися на фіолетові плями, блакитне небо стало блідим, а срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре. Дівчинка заплакала. За хвилину дід уже був далеко. Вона бачила тепер його спину, але й спина здавалася їй злою і непривітною.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1.Читання всіх частин оповідання 2.Вправа «Питання-Відповідь» - Якої пори року відбуваються події? - Назвіть героїв оповідання. - Чому усміхалась дівчинка? - На що сподівалась дівчинка при зустрічі з дідом? - В який час усмішка на лиці дівчини погасла? - Чому дівчина заплакала? - Які почуття, на вашу думку, оволоділи дівчинкою?
3. Вибіркове читання Знайдіть: 1) опис дівчинки; 2) її думки при зустрічі з дідом; 3) опис діда; 4)як спохмурнів цілий світ; 5)зустріч з бабусею Підсумок за проблемним питанням: - Чи може усмішка людини вплинути на здоров'я ? (відповіді учнів)
4. Вправа «Моя усмішка» Учитель пропонує учням намалювати та вирізати з кольорового паперу «усмішку» і показати її один одному.
5. Вправа «Незакінчене речення» Лише здорова людина може…
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ - Яке оповідання читали? - Яке значення для людини має усмішка? - Що сприяє збереженню здоров'я ? Дівчата. Лиш посмішка єдина, Лиш ніжний погляд крадькома І розумієш – ти людина, Створена для любові і добра…
Хлопці. Хай добро перемагає всюди в нашому житті. І повсюди сонце сяє для всіх мешканців Землі!
(Учитель дякує за роботу, бажає здоров'я, пригощає учнів яблуками)